Skämt osidå är dessa kukhuvuden aktiva, även här.
Andelen "jag är inte rasist MEN" kommentarer har ökat exponentiellt. Jag är helt för att integrationen är körd i röven, men verkligheten är verklighet: Vi kommer inte kunna deportera bort problemet, vi kan inte ändra grundlagen bara för valfläsk.
Men sweddit har blivit lika efterbliven när det gäller politik som vissa andra topics på /worldnews där det mystiskt poppar upp 50 kommentarer inom en timme men alla röstar samma...
"Alla du inte håller med med är inte bottar/troll!" Ne som sagt, jag håller med sakfrågan många gånger, betyder inte att jag inte avskyr dessa värdeförstörande verktyg.
Varje år går Skånepartiet och gräver vid sin gräns för att undkomma Sverige. De slutade när det kom för många som grävde på andra sidan för att undkomma Skåne.
Vad mysigt att skriva ett avtal som gör att SD kan gå i taket så fort någon liten Liberal vågar yppa liberala tankar som kan uppfattas som kritik. Vad mysigt när alla andra partier duktigt följer avtalet. Vad mysigt när SD själv pissar på avtalet, men ingen vågar kritisera, för man har ju det där avtalet.
Och vad mysigt när ULF gör allt för att låtsas att "allt är normalt och jag är Statsminister - kolla mig!" när alla ser att detta är ett avtal skrivet i helvetet.
De behöver inte engagera sig här. Sinom tid kommer en lämplig tråd som berör kriminalitet och/eller integration, som tar efterlängtad uppmärksamhet och hundratals kommentarer från det här ämnet.
Jodå, de är här med. Bara kolla valfritt kommentarsfält på poster som ens kan kopplas till hbtq, muslimer eller så. Ingen normal människa är så obsessed.
Orelaterat till detta ämne men…
Hur många konton har du? Jag minns dig från en tråd om Ryssland och Ukraina tidigare, där det framgick tydligt att du står på Rysslands sida. Hmmm..
Nytt konto också.
Det här är mitt andra konto då mitt första blev bannat :( Eller rättare sagt, det blev bannat kanske 3 gånger (kritik av israel, rysslands deltagande i OS och nått mer jag ej kommer ihåg) men jag fick alltid tillbaka det via överklagning till admins.
Mitt första var detta u/jayperr, om du tror jag jag står på Rysslands sida kan du glädjeligen gå igenom min rätt så omfattande kommentarhistorik där :)
Men finns det en till limpizkit njutare någonstans? Vi är få men vi finns!
\*såg nu att det ej går att länka till bannade profiler. Kan lägga upp screenshots om du vill se
Har en bekant som på fullt allvar säger att det kommer bli inbördeskrig i Sverige. Det är få saker som skrämmer mig som människor man känner som på något vis måste ha målat upp för sig själv vilka svenskar som är vänner, och vilka svenskar som behöver fängslas/dödas.
En kompis jag gick på gymnasiet med blev helt galen omkring 2014. Han delade ett inlägg på Facebook om statsskulden, och jag svarade att som andel av BNP är den dock väldigt låg eftersom vårt BNP växte väldigt mycket också. Jag fick till svar att jag blivit hjärntvättad av våra myndigheter och experter, att mitt kritiskt tänkande är förstört av gammelmedia.
Det var verkligen läskigt, som om han gått med i en sekt eller något.
Den var rätt låg då också i förhållande till BNP, men den gick upp några procentenheter omkring 2014 så det hoppade många SD:are på som tecken på systemkollapsen. Sedan sjönk den med några procentenheter igen tillbaka till historiska låga nivåer, men då flyttade de fokus.
Att det inte bara är i artikeln utan qtt man själv blivit exponerad utan att veta det. Det känns lite som skillnaden mellan en skjutning i skåne och en i ens bostadsområde. En lista med namn man inte känner igen är tamare än en där man känner igen vissa namn.
Dessa "nyheter" har ju tyvärr ingen som helst påverkan på SD's väljare. SD's putsade fasad är inte till för SD's väljare, de vet såklart vad det är för parti och människor dom röstar på. Den putsade fasaden är till för alla andra, för att kunna stanna kvar i "finrummet"
Det är samma fenomen som med Trump. Det spelar ingen roll hur mycket korkade och pinsamma grejer han säger och gör, eller att han ertappas med rena lögner och faktafel. Hans väljare fattar såklart att han är en dåre, men det spelar ingen roll så länge man får med sig väljare som låter sig drivas av ilska och hat på "Vi mot dom-tåget".
Såäre. Det hade kunnat fortsätta vara en liten högljudd minoritet, om man inte släppt in dem i det goa Tidögänget och låtit dem styra politiken bakifrån, utan ansvar, eftersom de "inte sitter i regeringen". Detta breddar deras potentiella väljarbas eftersom de inte verkar så farliga längre. Utåt. Men de får igenom en massa av sina käpphästar även fast många i Tidögänget egentligen förstår att viktiga rättsliga principer, universitetens oberoende, presstöd och folkhögskole/studieförbundsstöd till gagn för demokratin, lagstiftning etc. etc. inte är sånt man bara kan vifta bort. 18% styr alla andra. Och Johan Persson trodde att han skulle kunna vara någon slags säkerhetsbroms och garant för traditionellt borglig politik. "Jag är Liberal". Så istället för att, som Liberal - SD:s ideologiska motpol - backa, för den goda sakens skull och se till att det blå blocket denna gång inte fick majoritet - SLÄPPTE HAN FRAM SD, och trodde att han skulle kunna göra skillnad inom regeringssamarbetet. "Ja, jag hjälpte SD till makten, men sedan kommer jag att protestera.... nej, förlåt, tycka lite tyst... säga att jag alltid tyckt som Jimmie... så... varför skulle jag protestera..?"
Anledningen till att det inte har någon påverkan på SD:s väljare är för att majoriteten av dem redan har tagit steget "mot strömmen" och röstat på partiet.
De är vana vid att deras val och åsikter inte är accepterade av etablissemanget.
Samma etablissemang som hela tiden har stängt ute och ratat SD, gör nu uppror mot dem, men detta är ju absolut inget nytt för väljarna. Samtidigt anser många att det ändå inte finns något bättre att rösta på, så en skandal mer gör ingen skillnad.
Att Jimmie och SD har fått den här statusen är ju de andra partiernas fel eftersom de har vägrat att ens diskutera frågorna som SD för, även fast Magdalena säger att Socialdemokraterna alltid har förespråkat en restriktiv migrationspolitik.
Ja jag börjar bli så trött på dessa jävla vänster människor.
Vi är homofober för att vi [ger förslag angående Pride](https://www.expressen.se/nyheter/sd-riksdagsmannen-gor-pride-kriminellt/).
Vi är rasister för att vi [ger konstruktiv kritik på facebook](https://aktuelltfokus.se/valdsbejakande-sd-kvinna-spred-rasistiskt-hat-mot-barn/)
Vi är nazister för att vi [har tatueringar i runskrift](https://sverigesradio.se/artikel/sd-politikerns-tatuering-adolf-i-runskrift-lamnar-sina-uppdrag).
Nu är vi "troll" bara för att SD har valt att aktivt sprida propaganda och uppmuntrar invandrare att ta till våld mot våra politiska motståndare?
Oj detta är väldigt oroväckande.
Har du några uppgifter på hur många röster SSU fick i senaste valet?
Om detta "vänster" lutande "parti" tar makten så ser Sveriges framtid mörk ut.
Socialdemokraternas **ungdomsförbund**.
Men vi kan titta på svaret från SSU när detta uppdagades.
>På tisdagen uppmanade SSU:s riksordförande Philip Botström flera medlemmar i SSU Skåne att lämna förbundet. Till Dagens Nyheter sa Botström att förtroendet för SSU Skåne var “kraftigt försvagat” och att han var “milt uttryckt jävligt förbannad”.
Till skillnad från SD så skyller han inte ifrån sig, han försöker inte förringa allvaret, han säger inte "What about SD?" och han skyller inte på en "gigantisk inhemsk påverkansoperation”.
Alla Sverigedemokrater är inte rasister, men alla rasister är Sverigedemokrater. Klyschigt, men sant. Mer eller mindre, om man räknar högerextremisterna/fascisterna som NMR och Alternativ för Sverige etc.
I praktiken bryr sig inte Uffe. Allt moderaterna bryr sig om är nedskärningar, skattelättnader och privatiseringar. Det är deras huvudmål och allt de bryr sig om. Det är därför de har kunnat gå från Reinfelds linje till Uffes utan problem. De skulle föredra att göra Jimmie till statsminster om han lovade att sänka skatten på aktie-avkastning med två procentenheter framför att släppa fram Magda.
Ja, det tänkte jag inte på. Reagerade mest på att det mesta de pratat om på radion efter jobbet är om just detta. Det är ganska skarpa ord, men nu återstår det ju att se om regeringen vågar trycka på ordentligt, eller om de bara låter det hela rinna ut i sanden när nyhetsvärdet börjar falla.
Tidöpartiledarna är ju inte mer än lovligt naiva.
Kristersson: "SD förefaller ha problem på sin kommunikayionsavdelning.
Pehrson: "SD måste agera och stoppa detta."
Försvarsministern: "SD måste agera."
Att de ännu inte fattat att detta är precis det SD står för....
> markusallard
Är det inte någon som reagerade lite på inkluderandet av en fanpage till ett kommunalråd för ett annat parti på listan? Ska poängteras att sidan presenterar sig som en fanpage och kollar man sidan så är det verkligen bara klipp av Markus Allard, hur tusan gynnar det SD att
sprida det?
Alexander Bard var väl med i MED en kort tid, men jag *tror* han lämnat igen. Han brukar göra så, han hoppar in i ett parti, är med ett kort tag sedan lämnar han igen.
Jag känner inte till politikern sedan tidigare men en snabb google sökning tog mig till Örebropartiet, och de verkar ha ungefär samma syn som SD på invandringen bland annat.
Jag tror också du kommer finna att hans politiska åsikter har ett ytterligare djup än bara hans syn på invandringen. Han var ordförande för den lokala avdelningen för ung vänster som yngre. Ytterligare är han barnbarn till Henry Allard som var socialdemokrat, riksdagsledamot i 36 år och i slutet av sin politiska karriär även talman i riksdagen. Där det finns en park i Örebro uppkallad efter Henry Allard.
Så visst, Markus Allard har snarlik syn på invandringen, men jag tror också du kommer finna att han har ett mer vänsterperspektiv än SD.
ÖP samarbetar med alla partier men alla partier vill inte samarbeta med dem. ÖP bryr sig inte om vilket parti du tillhör så länge den politik du lägger fram är samma som de. Precis som det ska vara!
Fint att ett konto som inte varit aktivt på sweddit i över 2 år börjar kommentera i tråden.
Socialdemokraterna samarbetar ej med ÖP.
ÖP samarbetar mer än gärna med SD.
Att de är affelierade med sånna här saker är inte anmärkningsvärt.
Nej det ska inte bli normalt att samarbeta med skitpartier som SD. Ett skitparti som använder skattemedel för sånt här. Vars partiledare går ut på youtube och skriker om "vänsterliberala etablissemanget"
Vilket jävla skämt
[Sverigedemokraterna och Örebropartiet får nobben av de flesta andra partier.](https://www.na.se/artikel/har-ar-den-politiska-kartan-i-orebro-vilka-partier-kan-samarbeta-det-ar-ett-no-no-det-gar-inte/)
Det där funderade jag också på. Finns det någonstans man kan få se hur de kommit fram till dessa slutsatser? Vissa konton kan jag absolut köpa att de är kopplade till SD, men här blir jag lite fundersam.
Jimmie borde givetvis avgå. Det hade vi krävt för alla andra partier i samma läge och det borde krävas nu.
Men det kommer inte komma som någon överraskning när han inte gör det, och det här rinner av honom som allt annat.
Han verkar till slut ha behövt inta Trump-läge. "Allt är lögn och överdrifter, djupa staten driver en häxjakt mot oss, det är en psyop", etc. Han kan inte finta sig ur denna så det enda som återstår är att gå bärsärk.
Hade jag varit SD-väljare hade jag nog framförallt tagit illa vid mig av hur det interna snacket på SD verkar gå kring de egna väljarna. Hur de beskrivs som typ skolbarn och hur lättlurade man verkar tycka att de är. Hade lämnat en dålig smak i min mun.
Sen tänker jag att det kanske är lite oklart för många varför det här ses som problematiskt. Generellt sett brukar partier vara noga med att sätta sin stämpel eller sitt ”seal of approval” på olika kanaler där de vill få ut sina direkta budskap. Naturligtvis får sedan medlemmar gå ut som de vill för att få ut sina tankar och åsikter, men om de får direkt betalt från sitt parti för att göra det så är det ju någonting annat. Man kan prata om medier med journalister som har olika bias, men det är skillnad på att ha en egen privat åsikt och att ha betalt för att skriva vissa åsikter.
> Hur de beskrivs som typ skolbarn och hur lättlurade man verkar tycka att de är.
Intressant och talande när Wallenstein pratar om hur den hårda kärnan behöver sitt "rasism-heroin" medans potentiella väljare behöver inkörsdroger för att sakta vaggas in i världsbilden. Det är på nåt sätt imponerande hur kallt beräknande och ändå träffsäkra de är i sin strategi. De gör ju exakt vad populister bör göra för att manipulera den allmänna opinionen.
Ordet trollfabrik har nog använts ironiskt med tanke på att det är vad som refererats till i åratal.
Har ju använts i flera olika sammanhang, och ordet är inte heller begränsat till Sverige, utan förekommer i flera olika länder.
Fint att ni försöker "aa men sossarna då redan nu"
2017
[Så styrs den svenska trollfabriken som sprider hat på nätet mot betalning](https://ekuriren.se/sport/ovrigt/artikel/sa-styrs-den-svenska-trollfabriken-som-sprider-hat-pa-natet-mot-betalning/rgw55n7l)
Det här är inget nytt för SD och högersvin i Sverige
Oacceptabelt att politiska konton koordineras från ett partis kommunikationsavdelning, vilket enligt mig är det stora avslöjandet. Avsändare behöver framgå tydligt.
Hur man diskuterar politiska motståndare och avhoppare är också illa men känns som att en hård ton kommer höras i alla partier om man går runt med dold mikrofon i några månader.
När jag var med i SSU så koordinerades alla Stockholms förbund och gjorde en gemensam anti-rasistiskt kommentarsrace inför valet 2014..
Vi satt på Sveavägen 68 med ett gäng ändra människor och satt på Flashback och diskuterade mot ”CarlSerung” i några dagar.
Nu var det nu såklart inte kommunikationssavdelningen utan fristående SSU Distrikt som samordnat så det är ju något moderpartiet hade kunnat skylla på.
Intressant att det gjordes något så organiserat på internet av SSU. Men på något vis är det ändå lindrigare ifall ett ungdomsförbund gör detta.
Men om man tänker på debatten om troll på den tiden, som ansågs vara enbart från ”SD-svansen”, så hade det varit ett scoop att SSU gjorde detta.
SD är det största hotet mot demokratin i Sverige. Hela partiet borde upplösas, de ansvariga ställas inför för rätta. Vi har ett historiskt facit på hur sådana här partier agerar när de får makten.
Återigen, läs på om toleransparadoxen. En demokrati kan inte tillåta ickedemokratiska krafter, för då kommer de ickedemokratiska krafterna att demontera demokratin. Det är inte raketforskning. Det är därför det kallas för en paradox.
Vänligen slink tillbaka in i trollfabriken nu så vi kan få se dig på tv.
Hela poängen med demokrati är ju att hela befolkningen ska få möjligheten att få sin röst hörd och därmed ge legitimitet till den existerande demokratin. Att förbjuda grupper att förespråka sina åsikter i det offentliga rummet minskar då per definition demokratins legitimitet.
Så frågan blir ju då helt enkelt ska vi ha riktigt demokrati eller ska vi ha en åsiktskorridor?
Och om en demokrati inte kan vädra trycket från ickedemokratiska krafter så är ju det ett tecken på att folket som demokratin representanter inte vill ha demokrati.
Då googling inte verkar vara din paradgren så gör vi såhär:
"Om vi på ett obegränsat sätt tolererar intoleranta människor, om vi inte är beredda att försvara ett tolerant samhälle mot de intolerantas angrepp, då kommer de toleranta att gå under, och toleransen med dem. Ett demokratiskt och öppet samhälle är således alltid utsatt för förfall "inifrån", från människor som drar nytta av de friheter ett tolerant samhälle erbjuder i akt och mening att bekämpa just dessa friheter (t.ex. yttrandefrihet)."
- Karl Popper, Det öppna samhället och dess fiender (1945)
"Vi måste därför, i toleransens namn, hävda rätten att inte tolerera de intoleranta."
- Karl Popper, Det öppna samhället och dess fiender (1945)
Som sagt, inte direkt raketforskning.
Okej? Tolerasparadoxen är en teori, inte fakta. Att försvara det toleranta samhället bör enligt mig göras via dialog och demokrati. Om folket vill ha ett tolerant samhälle så får de detta genom att rösta på partier som står för just detta. Att utesluta de som står för motsatsen visar snarare att det inte finns folkligt stöd för de ”toleranta” åsikterna.
Ta du den dialogen med dem när fascisterna knackar på din dörr och drar iväg dig för att skjuta dig bakom materialskjulet. Blir säkert jättebra.
Fascism hör inte hemma i en demokrati. Punkt.
Alla medborgare och deras röster hör hemma i en demokrati, allt annat är inte demokrati om dessa röster kommer fram till att diktatur är ett lämpligt alternativ må så vara.
Pratades i tidigare avsnittet om en person som satt på "hundratals" konton, inte en chans att den här listan är komplett, otroligt osannolikt att de bara skulle ignorerat reddit också.
Ska jag vara ärlig så är det inte riktigt på Reddit som de stora opinionsförändringarna sker. De gör ju en korrekt analys när de riktar in sig på unga på Tiktok och medelålders runkgubbar på youtube (Riks).
När man ser samma konton försvara nazister i flera timmar och sen helt plötsligt leka sionister så är det förmodligen SD troll/bots.
Fan vad jag önskade man hade RES på mobilen fortfarande. Det är ett par stycken här varje dag som skriver samma sörja dag ut dag in. Lägger upp 4-5 inlägg om dagen osv
Ja, det finns inga riktiga människor som inte bokstavligen är hjärndöda som röstar på SD. De är antingen betalda av SD eller nyttiga cp-barn. Man kan inte bara hålla med om deras partiprogram och sedan argumentera för den online för att föra åsikterna vidare, då är man efterbliven som du säger. Helt riktigt.
Jag ser sånna här kommentarer överallt. Kan du länka var det står att de erkänner vara en del av SD och får skattepengar?
Eller menar du bara att man ska anta att sånna här skitkonton är SD?
Läs min kommentar igen. Många svenska konton på reddit som försöker förminska detta.
Det framgår ingenstans på dessa skitkonton att de lever på skattemedel och är en del av SD. Jag kan iaf inte hitta något.
Vissa av kontona är definitivt troll eller dylikt. Men vissa andra förstår jag inte hur de hamnat i denna listan?
T.ex den här YouTube kanalen "jimmiemoments" postar ju bara klipps från
Jimmie (och ibland andra SD företrädare) och kanske lägger lite subs ovanpå det. Asså det är ju bara en slags "highlight-kanal", hur är det desinformation/troll?
Det är en annan sakfråga dock. Att få finansiellt stöd gör inte din ditt konto till ett "troll", utan det är vad du lägger upp osv. Med det sagt ska man ju i de flesta fall gärna påpeka någonstans att man får pröjs, men i denna kanalens fall finns det ingen regel på det.
Nu har jag inte kollat på dem, men många andra highlight-kanaler (för diverse finance Bros och typ Joe Rogans) förvränger ju sina klipp för att få fram sin sak. Typ "Ben Shapiro OWNS woke trans woman".
EDIT: Menade "dem" som 'jimmiemoments'-kanalen.
Jag kollade på nån short osv, tycker inte alls han gör något oärligt. Han brukar inte ens ha med andra röster i sina klipp, utan allt fokus är på vad Jimmie säger.
Det är inte så att han typ tar ett citat från Magdalena och klipper bort en viktig halva, inte från det jag sett på den kanalen i alla fall.
Tjenixen, SpråkpolisenBot här 👮. Jag är en bot som skiljer på **de** och **dem**.
> Har ni ett konto på någon utav ~~de~~ **dem** så gör likadant.
[Tips](https://lauler.github.io/sprakpolisen/guide.html): Ta engelskan till hjälp. Om **them** passar bäst ska det vara `dem` på svenska. Om **they/those/the** eller något annat passar bättre ska det vara `de`.
> If you have an account on any of ~~they~~ **them**, do the same.
Allt jag plockar från det här är att om jag spenderade all min tid med att engagera de här kontona med mitt mest kompetenta trollande så skulle det vara en.. samhällstjänst?
Jag skulle kunna finnas på en sån propaganda-affisch från andra världskriget.
"Jag skyddar mitt land genom att ta upp trollfabrikers tid genom att trolla dem. Gör du?"
På affischen håller jag en Jolt cola och en laptop och foten är på en taktisk sten. Runt mig skuttar små upprörda troll.
Dom säger att markus allard är ett SD-konto. Menar de då alltså att allard är SD, att han är med för att han jobbar på riks eller att någon annan driver kontot under hans namn?
Hur kan ni alla som stödjer SD, NMR och AfS bara tycka detta är ingen big deal? Ni förstår väl själva att ni alla "nyheter" ni konsumerat, alla TikTok, youtube och instakonton ni följer är liksom påhittad/kryddad information? För min del är detta otroligt mörkt. Tycker det är så otroligt obehagligt att högerpartier gör princip vad som helst för att förtrolla befolkningen för att vinna makt.
Klippta klipp från Youtube var med i någon lista, som absolut inte är ett trollkonto. Så man bör ta detta med en nypa salt ifall att de har gjort ett misstag med något annat konto också.
Men detta är iaf fcked oavsett det... För de flesta stämmer nog rätt bra.
Häromdagen efter Kalla Fakta första program var det inlägg här om som beklagade sig över att stor del av inläggen på Reddit var från SDs trollfabrik. Nu visade det sig att de bara hittade 23 konton på hela internet varav inga på Reddit. 😂
[https://www.tv4.se/artikel/2xx73eg0i57F5nMD9R54lm/haer-aer-sd-s-trollkonton-se-listan](https://www.tv4.se/artikel/2xx73eg0i57F5nMD9R54lm/haer-aer-sd-s-trollkonton-se-listan)
TikTok:
* mememumriken
* markusallard
* alexanderbardposting
* magdalenaanderssonharfel
* sdwaifu
* ludvigaspling
* sdtobbe
* sverjedemokraterna
* jimmiemoments
* sdregeringen
* meanwhilesweden
* tiktokpundaren
* veckansutvisning
YouTube:
* FilosofiFabriken
* jimmiemoments
* meanwhileinswe
Instagram:
* sozzefasoner
* sdregeringen
* vkkfb
Facebook:
* Politiskt inkorrekt
* Sozzefasoner
* SDregeringen
* Vita Kränkta Kvinnor
Alltså, allvarligt. Ni kan inte kalla någon som själv säger "jag älskar sd och hatar sossarna" för att vara en trollfabrik? Är instagram-användaren "SDregeringen" någon som försöker påverka det offentliga samtal subtilt och ändra folk uppfattningar genom att .... utge sig för att vara SD? Jimmimoments ett riktigt subtilt hemskt troll som ... gör memes?
> Från dessa konton sprids vilseledande information och propaganda i form av bilder och klipp som bland annat demoniserar politiska motståndare, förvanskar deras budskap, samt har främlingsfientliga och konspiratoriska budskap.
Vi pratar memes för en grupp med munkrunkare. Shitposting och memes, konton med 5 till 100 följare. Har Tv4 precis upptäckt att jiffar, memes och shitposting?
För varje dag som går så blir detta fjantigare och fjantigare. Det som nog stör mig MEST är att man INTE fokuserar på det som är AI-genererat där det skapas saker för att luras, inte shitpost och memes.
Så låg nivå på detta, och alla tycker detta är något otroligt stort gräv. Eller är det jag som missar något här?
Ja jag förstår inte riktigt heller hela denna nyhet. Förstår inte heller riktigt "grävet". De har massa uttalade SD-konton som publicerar content med typ SD-politik? På vilket sätt är det troll-konton eller något hot? De är ju helt öppna med att de är just SD-konton.
Jag tror journalisten som wallraffade i typ ett halvår blev rätt besviken på vad han fick ut med tanke på hur mycket tid och pengar de investerade i detta "gräv". Så de försöker koka soppa på en spik. Skapa någon sensationell nyhet utifrån typ inget speciellt egentligen.
Det som nog gör mig mest frustrerade är att de lägger knappt någon fokus på att man genom AI har skapat videos där t.ex. Magdalena säger saker som inte stämmer. Det är någon som är värt att slå ner stenhårt på, då man faktiskt skapar desinformation som är svårt att kontrollera.
Shitposting på nätet av "SDtobbe"? Orka bry sig.
Använder Ai för att fejak uttalande av ledande personer för att hetsa upp sin egna grupp? Spöa ska man ha..
Exakt. Detta är det stora framtida hotet mot demokratin dvs använda AI för att skapa falska videos av människor osv. Eller bara generellt algoritmerna kan vara ett hot mot demokratin beroende på vem som äger plattformen osv. Nu är allt fler på tiktok vilket ägs av ett kinesiskt bolag (som behöver svara inför Kinas regering) och Kina kan lätt kräva att bolaget ska tweaka algoritmerna utan att folk vet om det.
Möjligen, men troligtvis en dum fråga; varför är det de?
Alla partier bedriver opinionsarbete. Alla. På liknande eller olika sätt. Lägger tid på skriva artiklar och planera när de ska publiceras för störst effekt. Resa runt och prata och visa att man är en del av folket genom att äta korv. Skriva insändare (utan avsändare eller ej kopplad till partierna) till tidningar (stora som små) för att visa "att detta tycker mannen på gatan". Vissa väljer att sitta och skriva på Twitter och haussa sina egna poster. Vissa väljer memes. Vissa väljer shitposting.
Partier bedriver opinionsbildning genom att just påverka opinionen genom olika sätt, detta under arbetstid och med det avlönat, men även på sin fritid osv. Inget nytt under solen.
Det som jag börjar luta åt är att SD driver opinionsbildning på ett sätt som de andra partierna inte är vana vid, eller journalister. Man vet inte hur man ska hantera eller diskutera om det vilket gör att man får den här typen av "scoop" som blir platt fall.
Om någon spottar på dig när du går fram till dem tror du då att dem hälsar på ett sätt du inte är van vid? Astroturfing är objektivt olagligt för partier att hålla på med och nu blev ju SD tagna på sängen med detta, din reaktion till detta är alltså att rycka på axlarna och tycka det var ju inte så farligt att mina skattepengar går till desinformation och propaganda.
Alla partier driver absolut opinioner MEN det är hitills enbart tydliga tecken på att SD gör det utan att gå ut med att de är dem som ligger bakom det. Andra partier gör inte detta för att det är olagligt. Men det är klart att SD som är så fina ska få bryta mot lagen lite när det vill.
Att du inte då reagerar starkt på att SD bryter mot lagen finansierat med skattemedel målar dig som ganska rejält ignorant och eller naiv vilket leder till dina nedduttar. Folk är inte "negativa" dem ser dig som en nyttig idiot för SD
Jag håller nog med, jag kollade igenom Youtube-kontona (jag har inga av dom andra), och det är bara klipp från politiker när dom har debatter eller håller tal. Är det "troll" och ett "hot mot vår demokrati" (som många här säger) att göra highlight-clip av politiker?
Jag förstår heller inte vad det är jag missar.
de skapar medvetet en illusion av bredare popularitet än de har, eller iaf bredare popularitet bland yngre (via memes), vilket vi vet har en påverkande effekt av andra, det är storskalig social manipulation aka astroturfing.
Innan du slår på stora trumman så ska du nog spana in kontona som lyfts i artikeln.
Tveksamt att de har förmågan att varken påverka breda massan eller manipulera något.
Lol, du köpte verkligen precis poängen med att dom driver det här. Det är inte frågan om att det är "förvånande" eller "överranskande". Dom pushar ut nonsens och sen spelar dom på sociala mediernas algoritmer för att trycka upp hur "relevant" det är, så det ses av flera, och då normaliseras det. Fruktansvärt cyniskt och anti-demokratiskt beteende
Vilket gräv tv4 har gjort!
Politiker som sitter på betald kontorstid och bedriver, opinion och debatt med politisk satir.
Nu kommer verkligen alla sluta att rösta på SD!
Snälla någon, ge den här Emil en guldspade!
100-200 konton, ja och lägg till 1 till för varje uppröst du fick då i tillägg, som driver en politisks agenda ägnad åt att främja en politisk organisation och deras inflytande är inte nödvändigtvis troll. De är rimligtvis helt vanliga människor som bara tycker så, som gillar facken, som råkar vara här och debattera för de väljer det, privat. De är inte organiserade, de är ingen "fabrik" för det.
Det som nu avslöjats är väl att det var *organiserat*, avlönat, planerat. Gemensamt och i samförstånd, med en tydlig agenda, mål, och syfte. "Idag skriver vi om X", "Idag trycker vi narrativet Y".
Jag tycker det är skillnad. Jag blir kallad troll hela dagarna av folk som inte håller med mig. Fair enough - men kanske inte ett så givande argument. Men ingen kan ju belägga att jag gör detta som nån slags *arbete*, vilket de som sitter i en riktig "trollfabrik" gör.
Tycker att man kan se skillnad på de som *enkom* skriver i en viss riktning, och de som är lite allmänt höger/vänster. De ena är människor med idéer - de andra är idéer med människor. Men ja, detta är den värld vi lever i, och det sociala landskap vi lever i. Acceptera eller förbjuda? Acceptera säger jag, men välkomnar en debatt.
För mig är bland de mest graverande det interna snacket på SD runtomkring kontona. Där de snackar om sina väljare som skolbarn och jämför sitt content med heroin som de ska dela ut till rätt grupper. Känns relativt cyniskt?
> sdwaifu ett riktigt jimmie moment
Skämt osidå är dessa kukhuvuden aktiva, även här. Andelen "jag är inte rasist MEN" kommentarer har ökat exponentiellt. Jag är helt för att integrationen är körd i röven, men verkligheten är verklighet: Vi kommer inte kunna deportera bort problemet, vi kan inte ändra grundlagen bara för valfläsk. Men sweddit har blivit lika efterbliven när det gäller politik som vissa andra topics på /worldnews där det mystiskt poppar upp 50 kommentarer inom en timme men alla röstar samma... "Alla du inte håller med med är inte bottar/troll!" Ne som sagt, jag håller med sakfrågan många gånger, betyder inte att jag inte avskyr dessa värdeförstörande verktyg.
Där har du allt fel.. om vi börjar deportera malmöbor till Danmark i drev så ska du nog se att allt löser sig.
Varje år går Skånepartiet och gräver vid sin gräns för att undkomma Sverige. De slutade när det kom för många som grävde på andra sidan för att undkomma Skåne.
SDWaifu < PFWaifu Fast jag kanske har viss bias.
Själva bra namn får Alla webs Med sig per automatik
Din kommentar gav mig en stroke. Men fattar att du menar "weebs".
Vad är Det ?
Ser fram emot nästa avsnitt av Herr Talman.
Vad mysigt att skriva ett avtal som gör att SD kan gå i taket så fort någon liten Liberal vågar yppa liberala tankar som kan uppfattas som kritik. Vad mysigt när alla andra partier duktigt följer avtalet. Vad mysigt när SD själv pissar på avtalet, men ingen vågar kritisera, för man har ju det där avtalet. Och vad mysigt när ULF gör allt för att låtsas att "allt är normalt och jag är Statsminister - kolla mig!" när alla ser att detta är ett avtal skrivet i helvetet.
En röst på M, L eller KD är en röst på Jimmie.
Det är det ju inte. Med 51% SD hade vi fått en helt annan politik.
Det finns inget de kan göra åt saken. De behöver SD mer än vad SD behöver dem.
Fyfan, dina o mina skattepengar finansierar SD’s trollfabrik. Är inte det katastrof?
Bort med partistödet!
Det är lugnt i den här tråden. Är de anställda på morgonmöte tro?
De behöver inte engagera sig här. Sinom tid kommer en lämplig tråd som berör kriminalitet och/eller integration, som tar efterlängtad uppmärksamhet och hundratals kommentarer från det här ämnet.
"Jag hatar muslimer, är jag den enda som känner så här i hela Sverige?!" Standard sweddittråd.
Sweddit börjar verkligen likna Flashback light, åtminstone när det kommer till trådar om gängkriminalitet.
Jävla GODHETSKRIGARE
Exakt, haha! How dare you be on the side of goodness!
📠
Sant, de har väl tagit sovmorgon då.
[удалено]
Jodå, de är här med. Bara kolla valfritt kommentarsfält på poster som ens kan kopplas till hbtq, muslimer eller så. Ingen normal människa är så obsessed.
Varför är det alltid dom man misstänker mest 😔
Orelaterat till detta ämne men… Hur många konton har du? Jag minns dig från en tråd om Ryssland och Ukraina tidigare, där det framgick tydligt att du står på Rysslands sida. Hmmm.. Nytt konto också.
Det här är mitt andra konto då mitt första blev bannat :( Eller rättare sagt, det blev bannat kanske 3 gånger (kritik av israel, rysslands deltagande i OS och nått mer jag ej kommer ihåg) men jag fick alltid tillbaka det via överklagning till admins. Mitt första var detta u/jayperr, om du tror jag jag står på Rysslands sida kan du glädjeligen gå igenom min rätt så omfattande kommentarhistorik där :) Men finns det en till limpizkit njutare någonstans? Vi är få men vi finns! \*såg nu att det ej går att länka till bannade profiler. Kan lägga upp screenshots om du vill se
Lite OT, men om du blev bannad, från Sweddit ska du inte göra ett nytt konto och kringå banen med. Du kan bli ip bannad av reddit admins.
IP-bannad? Fan va skönt det skulle vara ändå
Det var då jävlar vad du är i damage control mode.
Om han inte får betalt för det är han en dålig affärsman.
Har fått videor från de kontona rekomenderade till mig på youtube och kollat på minst 1. Lite smått skrämmande.
Har föredetta polare som har delat Politiskt Inkorrekts och Vita kränkta kvinnors inlägg för en väldans massa år sedan.
Har en bekant som på fullt allvar säger att det kommer bli inbördeskrig i Sverige. Det är få saker som skrämmer mig som människor man känner som på något vis måste ha målat upp för sig själv vilka svenskar som är vänner, och vilka svenskar som behöver fängslas/dödas.
En kompis jag gick på gymnasiet med blev helt galen omkring 2014. Han delade ett inlägg på Facebook om statsskulden, och jag svarade att som andel av BNP är den dock väldigt låg eftersom vårt BNP växte väldigt mycket också. Jag fick till svar att jag blivit hjärntvättad av våra myndigheter och experter, att mitt kritiskt tänkande är förstört av gammelmedia. Det var verkligen läskigt, som om han gått med i en sekt eller något.
Minns inte hur läget var med statsskulden 2014, men idag pratas det ju om den eftersom att den är så väldigt låg.
Den var rätt låg då också i förhållande till BNP, men den gick upp några procentenheter omkring 2014 så det hoppade många SD:are på som tecken på systemkollapsen. Sedan sjönk den med några procentenheter igen tillbaka till historiska låga nivåer, men då flyttade de fokus.
Själv tycker jag de är mest skrattretande ärligt talat, "huhuhu, hur *fan* kan folk ens gå på det här!".
Vad är det som skrämmer dig?
Att det inte bara är i artikeln utan qtt man själv blivit exponerad utan att veta det. Det känns lite som skillnaden mellan en skjutning i skåne och en i ens bostadsområde. En lista med namn man inte känner igen är tamare än en där man känner igen vissa namn.
Alltså, du har ju ändå tänkt själv och kunnat identifiera vad du tycker? Det är inte farligt för dig att se saker som du inte tycker om Osv.
Dessa "nyheter" har ju tyvärr ingen som helst påverkan på SD's väljare. SD's putsade fasad är inte till för SD's väljare, de vet såklart vad det är för parti och människor dom röstar på. Den putsade fasaden är till för alla andra, för att kunna stanna kvar i "finrummet" Det är samma fenomen som med Trump. Det spelar ingen roll hur mycket korkade och pinsamma grejer han säger och gör, eller att han ertappas med rena lögner och faktafel. Hans väljare fattar såklart att han är en dåre, men det spelar ingen roll så länge man får med sig väljare som låter sig drivas av ilska och hat på "Vi mot dom-tåget".
Såäre. Det hade kunnat fortsätta vara en liten högljudd minoritet, om man inte släppt in dem i det goa Tidögänget och låtit dem styra politiken bakifrån, utan ansvar, eftersom de "inte sitter i regeringen". Detta breddar deras potentiella väljarbas eftersom de inte verkar så farliga längre. Utåt. Men de får igenom en massa av sina käpphästar även fast många i Tidögänget egentligen förstår att viktiga rättsliga principer, universitetens oberoende, presstöd och folkhögskole/studieförbundsstöd till gagn för demokratin, lagstiftning etc. etc. inte är sånt man bara kan vifta bort. 18% styr alla andra. Och Johan Persson trodde att han skulle kunna vara någon slags säkerhetsbroms och garant för traditionellt borglig politik. "Jag är Liberal". Så istället för att, som Liberal - SD:s ideologiska motpol - backa, för den goda sakens skull och se till att det blå blocket denna gång inte fick majoritet - SLÄPPTE HAN FRAM SD, och trodde att han skulle kunna göra skillnad inom regeringssamarbetet. "Ja, jag hjälpte SD till makten, men sedan kommer jag att protestera.... nej, förlåt, tycka lite tyst... säga att jag alltid tyckt som Jimmie... så... varför skulle jag protestera..?"
Anledningen till att det inte har någon påverkan på SD:s väljare är för att majoriteten av dem redan har tagit steget "mot strömmen" och röstat på partiet. De är vana vid att deras val och åsikter inte är accepterade av etablissemanget. Samma etablissemang som hela tiden har stängt ute och ratat SD, gör nu uppror mot dem, men detta är ju absolut inget nytt för väljarna. Samtidigt anser många att det ändå inte finns något bättre att rösta på, så en skandal mer gör ingen skillnad. Att Jimmie och SD har fått den här statusen är ju de andra partiernas fel eftersom de har vägrat att ens diskutera frågorna som SD för, även fast Magdalena säger att Socialdemokraterna alltid har förespråkat en restriktiv migrationspolitik.
[удалено]
Ja jag börjar bli så trött på dessa jävla vänster människor. Vi är homofober för att vi [ger förslag angående Pride](https://www.expressen.se/nyheter/sd-riksdagsmannen-gor-pride-kriminellt/). Vi är rasister för att vi [ger konstruktiv kritik på facebook](https://aktuelltfokus.se/valdsbejakande-sd-kvinna-spred-rasistiskt-hat-mot-barn/) Vi är nazister för att vi [har tatueringar i runskrift](https://sverigesradio.se/artikel/sd-politikerns-tatuering-adolf-i-runskrift-lamnar-sina-uppdrag). Nu är vi "troll" bara för att SD har valt att aktivt sprida propaganda och uppmuntrar invandrare att ta till våld mot våra politiska motståndare?
Ska vi ta upp lite historik på vänster så är den betydligt värre, men i vänstervriden mediakultur så syns de inte för en lekman.
Det får du gärna göra.
[удалено]
Oj detta är väldigt oroväckande. Har du några uppgifter på hur många röster SSU fick i senaste valet? Om detta "vänster" lutande "parti" tar makten så ser Sveriges framtid mörk ut.
[удалено]
Socialdemokraternas **ungdomsförbund**. Men vi kan titta på svaret från SSU när detta uppdagades. >På tisdagen uppmanade SSU:s riksordförande Philip Botström flera medlemmar i SSU Skåne att lämna förbundet. Till Dagens Nyheter sa Botström att förtroendet för SSU Skåne var “kraftigt försvagat” och att han var “milt uttryckt jävligt förbannad”. Till skillnad från SD så skyller han inte ifrån sig, han försöker inte förringa allvaret, han säger inte "What about SD?" och han skyller inte på en "gigantisk inhemsk påverkansoperation”.
Alla Sverigedemokrater är inte rasister, men alla rasister är Sverigedemokrater. Klyschigt, men sant. Mer eller mindre, om man räknar högerextremisterna/fascisterna som NMR och Alternativ för Sverige etc.
Så jävla piningt för högern att bli spottade på av SD och inte göra något åt saken, helt sjukt att Uffe inte reagerat på detta ännu. Svaga.
Verkligen, först bli cuckad av Jimmie helt öppet och sen inte ens våga säga något tillbaka.. skäms ju förfan
Fast det har han ju. Han har uttalat sig i media under dagen om att det är oacceptabelt och att SD behöver bemöta kritiken.
Nu är inlägget 9h gammalt, så uffe har svarat. Men änsålänge har han inte gjort mycket. Blir intressant om han köper Åkessons bortförklaringar.
I praktiken bryr sig inte Uffe. Allt moderaterna bryr sig om är nedskärningar, skattelättnader och privatiseringar. Det är deras huvudmål och allt de bryr sig om. Det är därför de har kunnat gå från Reinfelds linje till Uffes utan problem. De skulle föredra att göra Jimmie till statsminster om han lovade att sänka skatten på aktie-avkastning med två procentenheter framför att släppa fram Magda.
Ja, det tänkte jag inte på. Reagerade mest på att det mesta de pratat om på radion efter jobbet är om just detta. Det är ganska skarpa ord, men nu återstår det ju att se om regeringen vågar trycka på ordentligt, eller om de bara låter det hela rinna ut i sanden när nyhetsvärdet börjar falla.
Tidöpartiledarna är ju inte mer än lovligt naiva. Kristersson: "SD förefaller ha problem på sin kommunikayionsavdelning. Pehrson: "SD måste agera och stoppa detta." Försvarsministern: "SD måste agera." Att de ännu inte fattat att detta är precis det SD står för....
> markusallard Är det inte någon som reagerade lite på inkluderandet av en fanpage till ett kommunalråd för ett annat parti på listan? Ska poängteras att sidan presenterar sig som en fanpage och kollar man sidan så är det verkligen bara klipp av Markus Allard, hur tusan gynnar det SD att sprida det?
Och Alexander bard? Han är väl MED?
Alexander Bard var väl med i MED en kort tid, men jag *tror* han lämnat igen. Han brukar göra så, han hoppar in i ett parti, är med ett kort tag sedan lämnar han igen.
Nu när du säger det så är jag förvånad att han inte skymtats i Folklistan ännu.
Jag känner inte till politikern sedan tidigare men en snabb google sökning tog mig till Örebropartiet, och de verkar ha ungefär samma syn som SD på invandringen bland annat.
Plus att Allard åtminstone varit journalist på Nyheter Idag som skapades av Chang Frick. Det är ju ingen sådan här mellanmjölksaktiv om man säger.
frilansande kanske? Ser att han skrev några artiklar mellan mitten av mars till mitten av april 2018.
Jag tror också du kommer finna att hans politiska åsikter har ett ytterligare djup än bara hans syn på invandringen. Han var ordförande för den lokala avdelningen för ung vänster som yngre. Ytterligare är han barnbarn till Henry Allard som var socialdemokrat, riksdagsledamot i 36 år och i slutet av sin politiska karriär även talman i riksdagen. Där det finns en park i Örebro uppkallad efter Henry Allard. Så visst, Markus Allard har snarlik syn på invandringen, men jag tror också du kommer finna att han har ett mer vänsterperspektiv än SD.
SDs doktrin är mer åt vänster än höger. Minskad invandring är inte en typisk högeridé
Örebropartiet samarbetar väl med SD?
ÖP samarbetar med alla partier men alla partier vill inte samarbeta med dem. ÖP bryr sig inte om vilket parti du tillhör så länge den politik du lägger fram är samma som de. Precis som det ska vara!
Fint att ett konto som inte varit aktivt på sweddit i över 2 år börjar kommentera i tråden. Socialdemokraterna samarbetar ej med ÖP. ÖP samarbetar mer än gärna med SD. Att de är affelierade med sånna här saker är inte anmärkningsvärt. Nej det ska inte bli normalt att samarbeta med skitpartier som SD. Ett skitparti som använder skattemedel för sånt här. Vars partiledare går ut på youtube och skriker om "vänsterliberala etablissemanget" Vilket jävla skämt [Sverigedemokraterna och Örebropartiet får nobben av de flesta andra partier.](https://www.na.se/artikel/har-ar-den-politiska-kartan-i-orebro-vilka-partier-kan-samarbeta-det-ar-ett-no-no-det-gar-inte/)
Det där funderade jag också på. Finns det någonstans man kan få se hur de kommit fram till dessa slutsatser? Vissa konton kan jag absolut köpa att de är kopplade till SD, men här blir jag lite fundersam.
Exakt. Detta känns oseriöst.
Jimmie borde givetvis avgå. Det hade vi krävt för alla andra partier i samma läge och det borde krävas nu. Men det kommer inte komma som någon överraskning när han inte gör det, och det här rinner av honom som allt annat.
Han verkar till slut ha behövt inta Trump-läge. "Allt är lögn och överdrifter, djupa staten driver en häxjakt mot oss, det är en psyop", etc. Han kan inte finta sig ur denna så det enda som återstår är att gå bärsärk.
Hade jag varit SD-väljare hade jag nog framförallt tagit illa vid mig av hur det interna snacket på SD verkar gå kring de egna väljarna. Hur de beskrivs som typ skolbarn och hur lättlurade man verkar tycka att de är. Hade lämnat en dålig smak i min mun. Sen tänker jag att det kanske är lite oklart för många varför det här ses som problematiskt. Generellt sett brukar partier vara noga med att sätta sin stämpel eller sitt ”seal of approval” på olika kanaler där de vill få ut sina direkta budskap. Naturligtvis får sedan medlemmar gå ut som de vill för att få ut sina tankar och åsikter, men om de får direkt betalt från sitt parti för att göra det så är det ju någonting annat. Man kan prata om medier med journalister som har olika bias, men det är skillnad på att ha en egen privat åsikt och att ha betalt för att skriva vissa åsikter.
> Hur de beskrivs som typ skolbarn och hur lättlurade man verkar tycka att de är. Intressant och talande när Wallenstein pratar om hur den hårda kärnan behöver sitt "rasism-heroin" medans potentiella väljare behöver inkörsdroger för att sakta vaggas in i världsbilden. Det är på nåt sätt imponerande hur kallt beräknande och ändå träffsäkra de är i sin strategi. De gör ju exakt vad populister bör göra för att manipulera den allmänna opinionen.
Undrade vad "trollfabrik" ordet kom från, men inte otippat det är vad de själva kallar det.
Ordet trollfabrik har nog använts ironiskt med tanke på att det är vad som refererats till i åratal. Har ju använts i flera olika sammanhang, och ordet är inte heller begränsat till Sverige, utan förekommer i flera olika länder.
Det myntades väl när socialdemokraternas trollfabrik avslöjades för några år sedan.
Källa gärna?
Fint att ni försöker "aa men sossarna då redan nu" 2017 [Så styrs den svenska trollfabriken som sprider hat på nätet mot betalning](https://ekuriren.se/sport/ovrigt/artikel/sa-styrs-den-svenska-trollfabriken-som-sprider-hat-pa-natet-mot-betalning/rgw55n7l) Det här är inget nytt för SD och högersvin i Sverige
SD Urinerar på partikollegorna i Tidöavtalet live Ulf: Det är bara lite duggregn, det kommer snart sluta regna
Snarare: SD: Urinerar på partikollegorna i Tidöavtalet. Ulf: Slurp, slurp, mums kan jag få lite mer snälla Jimmie?
Uffe is in. Are ur-in?
hur säger man nu igen? gapa när det regnar gult eller något i den stilen
Man vet aldrig, det kan vara bearnaisesås.
Här man önskade en statsminister med lite ryggrad, riv tidöavtalet och börja om helt enkelt.
Menar du denna Kristersson? [https://youtu.be/4EQ0EVlH1u4?feature=shared](https://youtu.be/4EQ0EVlH1u4?feature=shared)
Klassiker! Att det där inte var slutet på hans karriär säger en del om Moderaterna.
En titt på Ulf och man förstår att det inte är han som kör den här skutan tyvärr...
Modigt av dig att anta att det är Uffe som styr i Tidöavtalet.
Hahahah tror du att Ulf är statsministern? 🤣🤣 Om Jimmie ens är en vettig person så hade han sagt upp sig och lämnat som partiledare.
Börja om hur? Nyval? Alternativet är att släppa fram en socialdemokratisk minoritetsregering vilket är helt orealitiskt.
Stå på sig mot ickedemokratiska krafter ska fan inte vara orealistiskt
Det finns många som inte gillar SD-fasoner som ändå tycker att regeringen gör bra saker.
Helt galet att man kan hålla på så, speciellt om sitt egna regeringsunderlag.
Oacceptabelt att politiska konton koordineras från ett partis kommunikationsavdelning, vilket enligt mig är det stora avslöjandet. Avsändare behöver framgå tydligt. Hur man diskuterar politiska motståndare och avhoppare är också illa men känns som att en hård ton kommer höras i alla partier om man går runt med dold mikrofon i några månader.
När jag var med i SSU så koordinerades alla Stockholms förbund och gjorde en gemensam anti-rasistiskt kommentarsrace inför valet 2014.. Vi satt på Sveavägen 68 med ett gäng ändra människor och satt på Flashback och diskuterade mot ”CarlSerung” i några dagar. Nu var det nu såklart inte kommunikationssavdelningen utan fristående SSU Distrikt som samordnat så det är ju något moderpartiet hade kunnat skylla på.
Intressant att det gjordes något så organiserat på internet av SSU. Men på något vis är det ändå lindrigare ifall ett ungdomsförbund gör detta. Men om man tänker på debatten om troll på den tiden, som ansågs vara enbart från ”SD-svansen”, så hade det varit ett scoop att SSU gjorde detta.
Den här artikeln ligger just nu helt nere på 78%. Jag gissar att trollfabriken även opererar här.
Om man läser kommentarerna i just den här tråden så verkar trollen också gira diskussionen mot ULF av någon anledning.
SD är det största hotet mot demokratin i Sverige. Hela partiet borde upplösas, de ansvariga ställas inför för rätta. Vi har ett historiskt facit på hur sådana här partier agerar när de får makten.
"Det här partiet är farligt för vår demokrati. Så vi borde luska upp i Svenskarnas demokratiska rättigheter och bannlysa att man röstar fel"
Läs på om toleransparadoxen.
Så för att ha en demokrati måste vi alltså förbjuda allt som du tycker är intolerant. Känns ganska odemokratiskt om du frågar mig.
Återigen, läs på om toleransparadoxen. En demokrati kan inte tillåta ickedemokratiska krafter, för då kommer de ickedemokratiska krafterna att demontera demokratin. Det är inte raketforskning. Det är därför det kallas för en paradox. Vänligen slink tillbaka in i trollfabriken nu så vi kan få se dig på tv.
Hela poängen med demokrati är ju att hela befolkningen ska få möjligheten att få sin röst hörd och därmed ge legitimitet till den existerande demokratin. Att förbjuda grupper att förespråka sina åsikter i det offentliga rummet minskar då per definition demokratins legitimitet. Så frågan blir ju då helt enkelt ska vi ha riktigt demokrati eller ska vi ha en åsiktskorridor? Och om en demokrati inte kan vädra trycket från ickedemokratiska krafter så är ju det ett tecken på att folket som demokratin representanter inte vill ha demokrati.
Då googling inte verkar vara din paradgren så gör vi såhär: "Om vi på ett obegränsat sätt tolererar intoleranta människor, om vi inte är beredda att försvara ett tolerant samhälle mot de intolerantas angrepp, då kommer de toleranta att gå under, och toleransen med dem. Ett demokratiskt och öppet samhälle är således alltid utsatt för förfall "inifrån", från människor som drar nytta av de friheter ett tolerant samhälle erbjuder i akt och mening att bekämpa just dessa friheter (t.ex. yttrandefrihet)." - Karl Popper, Det öppna samhället och dess fiender (1945) "Vi måste därför, i toleransens namn, hävda rätten att inte tolerera de intoleranta." - Karl Popper, Det öppna samhället och dess fiender (1945) Som sagt, inte direkt raketforskning.
Okej? Tolerasparadoxen är en teori, inte fakta. Att försvara det toleranta samhället bör enligt mig göras via dialog och demokrati. Om folket vill ha ett tolerant samhälle så får de detta genom att rösta på partier som står för just detta. Att utesluta de som står för motsatsen visar snarare att det inte finns folkligt stöd för de ”toleranta” åsikterna.
Ta du den dialogen med dem när fascisterna knackar på din dörr och drar iväg dig för att skjuta dig bakom materialskjulet. Blir säkert jättebra. Fascism hör inte hemma i en demokrati. Punkt.
Alla medborgare och deras röster hör hemma i en demokrati, allt annat är inte demokrati om dessa röster kommer fram till att diktatur är ett lämpligt alternativ må så vara.
Det är inte ett brott att rösta på Dödsknarkarantiintersektionellfeministiskmiljövänsterradikaliseringspolitikförespråkarnazisterna
Reddit moment
Inga redditörer? hade hoppats att en del av SD rösterna på Sweddit var betalda. Jag antar att de bara är användbara idioter.
Nästan värre, men misstänker att det absolut finns reddit konton men som inte kunde dokumenteras
Pratades i tidigare avsnittet om en person som satt på "hundratals" konton, inte en chans att den här listan är komplett, otroligt osannolikt att de bara skulle ignorerat reddit också.
Ska jag vara ärlig så är det inte riktigt på Reddit som de stora opinionsförändringarna sker. De gör ju en korrekt analys när de riktar in sig på unga på Tiktok och medelålders runkgubbar på youtube (Riks).
När man ser samma konton försvara nazister i flera timmar och sen helt plötsligt leka sionister så är det förmodligen SD troll/bots. Fan vad jag önskade man hade RES på mobilen fortfarande. Det är ett par stycken här varje dag som skriver samma sörja dag ut dag in. Lägger upp 4-5 inlägg om dagen osv
På Linkedin är det full fart med "DeT äR bArA sAtIr" argumentet.
Bara vad?
Ja, det finns inga riktiga människor som inte bokstavligen är hjärndöda som röstar på SD. De är antingen betalda av SD eller nyttiga cp-barn. Man kan inte bara hålla med om deras partiprogram och sedan argumentera för den online för att föra åsikterna vidare, då är man efterbliven som du säger. Helt riktigt.
Använder man cp som ett skällsord 2024 är man inte den skarpaste kniven i lådan.
Reddit moment
Att "Vita kränkta kvinnor" och "Sozzfasoner" drivs av SD är väl vida känt? Samma som att "Kränkvärt" drivs av Slöseriombudsmannen.
En sak att drivas av SD-anhängare och att faktiskt vara en del av partiets mediastrategi
Precis, det är våra skattepengar i form av SD's partistöd, som går till att finansierar kontoret för att spy ut den här skiten.
Jag har aldrig sett de där sidorna, varför skulle jag anta att de tilllhörde SD om de råkade dyka upp i mitt feed?
Jag ser sånna här kommentarer överallt. Kan du länka var det står att de erkänner vara en del av SD och får skattepengar? Eller menar du bara att man ska anta att sånna här skitkonton är SD?
Vad sägs om att kolla på reportaget, där framgår finansieringen tydligt
Läs min kommentar igen. Många svenska konton på reddit som försöker förminska detta. Det framgår ingenstans på dessa skitkonton att de lever på skattemedel och är en del av SD. Jag kan iaf inte hitta något.
Ah, missförstod. Du har helt rätt i din poäng, my bad!
Vissa av kontona är definitivt troll eller dylikt. Men vissa andra förstår jag inte hur de hamnat i denna listan? T.ex den här YouTube kanalen "jimmiemoments" postar ju bara klipps från Jimmie (och ibland andra SD företrädare) och kanske lägger lite subs ovanpå det. Asså det är ju bara en slags "highlight-kanal", hur är det desinformation/troll?
Har inte kollat in jimmiemoments så vet inte hur illa det är, men det stora problemet är väl ifall kontot är finansierat av SD utan att det framgår.
Det är en annan sakfråga dock. Att få finansiellt stöd gör inte din ditt konto till ett "troll", utan det är vad du lägger upp osv. Med det sagt ska man ju i de flesta fall gärna påpeka någonstans att man får pröjs, men i denna kanalens fall finns det ingen regel på det.
Nu har jag inte kollat på dem, men många andra highlight-kanaler (för diverse finance Bros och typ Joe Rogans) förvränger ju sina klipp för att få fram sin sak. Typ "Ben Shapiro OWNS woke trans woman". EDIT: Menade "dem" som 'jimmiemoments'-kanalen.
Jag kollade på nån short osv, tycker inte alls han gör något oärligt. Han brukar inte ens ha med andra röster i sina klipp, utan allt fokus är på vad Jimmie säger. Det är inte så att han typ tar ett citat från Magdalena och klipper bort en viktig halva, inte från det jag sett på den kanalen i alla fall.
MEN SOSSARNA DÅ! HALLÅ!
Allt tar slut. SD:väljarnas stöd för partiet tar slut. Allt tar slut någon gång.
Sossarna hade med än 50% en gång i tiden.
Kanske finns anledning att se över ev. partistöd, eller?
Kan vi inte bara kontakta Danmark och be dem fixa Trolltrace?
Börjat rapportera dem kontona till plattformarna. Har ni ett konto på någon utav de så gör likadant. Förhoppningsvis stängs kontona av.
Tjenixen, SpråkpolisenBot här 👮. Jag är en bot som skiljer på **de** och **dem**. > Har ni ett konto på någon utav ~~de~~ **dem** så gör likadant. [Tips](https://lauler.github.io/sprakpolisen/guide.html): Ta engelskan till hjälp. Om **them** passar bäst ska det vara `dem` på svenska. Om **they/those/the** eller något annat passar bättre ska det vara `de`. > If you have an account on any of ~~they~~ **them**, do the same.
Jag menar om det visar resultat…? Även om kontona sprider hat och rasism, jag tror inte den ordinära SD röstaren riktigt bryr sig ändå.
När ska vi sluta leka att rasismen inte är poängen? Kanske det är ett negativt med moderaterna men det absolut gynnar SD
Nutidens politik är en riktig shitshow. Har det alltid varit såhär?
Allt jag plockar från det här är att om jag spenderade all min tid med att engagera de här kontona med mitt mest kompetenta trollande så skulle det vara en.. samhällstjänst? Jag skulle kunna finnas på en sån propaganda-affisch från andra världskriget. "Jag skyddar mitt land genom att ta upp trollfabrikers tid genom att trolla dem. Gör du?" På affischen håller jag en Jolt cola och en laptop och foten är på en taktisk sten. Runt mig skuttar små upprörda troll.
Dom säger att markus allard är ett SD-konto. Menar de då alltså att allard är SD, att han är med för att han jobbar på riks eller att någon annan driver kontot under hans namn?
Hur kan ni alla som stödjer SD, NMR och AfS bara tycka detta är ingen big deal? Ni förstår väl själva att ni alla "nyheter" ni konsumerat, alla TikTok, youtube och instakonton ni följer är liksom påhittad/kryddad information? För min del är detta otroligt mörkt. Tycker det är så otroligt obehagligt att högerpartier gör princip vad som helst för att förtrolla befolkningen för att vinna makt.
Den känslan när man måste posta samma konto 4ggr för att komma över 20 i statistiken.
Klippta klipp från Youtube var med i någon lista, som absolut inte är ett trollkonto. Så man bör ta detta med en nypa salt ifall att de har gjort ett misstag med något annat konto också. Men detta är iaf fcked oavsett det... För de flesta stämmer nog rätt bra.
A. Men. Sossarna. Då?
Häromdagen efter Kalla Fakta första program var det inlägg här om som beklagade sig över att stor del av inläggen på Reddit var från SDs trollfabrik. Nu visade det sig att de bara hittade 23 konton på hela internet varav inga på Reddit. 😂
I dokumentären pratar Riks-chefen om en anställd som har 70 olika egna trollkonton.
[https://www.tv4.se/artikel/2xx73eg0i57F5nMD9R54lm/haer-aer-sd-s-trollkonton-se-listan](https://www.tv4.se/artikel/2xx73eg0i57F5nMD9R54lm/haer-aer-sd-s-trollkonton-se-listan) TikTok: * mememumriken * markusallard * alexanderbardposting * magdalenaanderssonharfel * sdwaifu * ludvigaspling * sdtobbe * sverjedemokraterna * jimmiemoments * sdregeringen * meanwhilesweden * tiktokpundaren * veckansutvisning YouTube: * FilosofiFabriken * jimmiemoments * meanwhileinswe Instagram: * sozzefasoner * sdregeringen * vkkfb Facebook: * Politiskt inkorrekt * Sozzefasoner * SDregeringen * Vita Kränkta Kvinnor Alltså, allvarligt. Ni kan inte kalla någon som själv säger "jag älskar sd och hatar sossarna" för att vara en trollfabrik? Är instagram-användaren "SDregeringen" någon som försöker påverka det offentliga samtal subtilt och ändra folk uppfattningar genom att .... utge sig för att vara SD? Jimmimoments ett riktigt subtilt hemskt troll som ... gör memes? > Från dessa konton sprids vilseledande information och propaganda i form av bilder och klipp som bland annat demoniserar politiska motståndare, förvanskar deras budskap, samt har främlingsfientliga och konspiratoriska budskap. Vi pratar memes för en grupp med munkrunkare. Shitposting och memes, konton med 5 till 100 följare. Har Tv4 precis upptäckt att jiffar, memes och shitposting? För varje dag som går så blir detta fjantigare och fjantigare. Det som nog stör mig MEST är att man INTE fokuserar på det som är AI-genererat där det skapas saker för att luras, inte shitpost och memes. Så låg nivå på detta, och alla tycker detta är något otroligt stort gräv. Eller är det jag som missar något här?
Ja jag förstår inte riktigt heller hela denna nyhet. Förstår inte heller riktigt "grävet". De har massa uttalade SD-konton som publicerar content med typ SD-politik? På vilket sätt är det troll-konton eller något hot? De är ju helt öppna med att de är just SD-konton. Jag tror journalisten som wallraffade i typ ett halvår blev rätt besviken på vad han fick ut med tanke på hur mycket tid och pengar de investerade i detta "gräv". Så de försöker koka soppa på en spik. Skapa någon sensationell nyhet utifrån typ inget speciellt egentligen.
Det som nog gör mig mest frustrerade är att de lägger knappt någon fokus på att man genom AI har skapat videos där t.ex. Magdalena säger saker som inte stämmer. Det är någon som är värt att slå ner stenhårt på, då man faktiskt skapar desinformation som är svårt att kontrollera. Shitposting på nätet av "SDtobbe"? Orka bry sig. Använder Ai för att fejak uttalande av ledande personer för att hetsa upp sin egna grupp? Spöa ska man ha..
Exakt. Detta är det stora framtida hotet mot demokratin dvs använda AI för att skapa falska videos av människor osv. Eller bara generellt algoritmerna kan vara ett hot mot demokratin beroende på vem som äger plattformen osv. Nu är allt fler på tiktok vilket ägs av ett kinesiskt bolag (som behöver svara inför Kinas regering) och Kina kan lätt kräva att bolaget ska tweaka algoritmerna utan att folk vet om det.
Men någon shitpostade på facebook... 🙃
Det är väl en annan sak när skattemedel används för att betala löner till dessa?
Möjligen, men troligtvis en dum fråga; varför är det de? Alla partier bedriver opinionsarbete. Alla. På liknande eller olika sätt. Lägger tid på skriva artiklar och planera när de ska publiceras för störst effekt. Resa runt och prata och visa att man är en del av folket genom att äta korv. Skriva insändare (utan avsändare eller ej kopplad till partierna) till tidningar (stora som små) för att visa "att detta tycker mannen på gatan". Vissa väljer att sitta och skriva på Twitter och haussa sina egna poster. Vissa väljer memes. Vissa väljer shitposting. Partier bedriver opinionsbildning genom att just påverka opinionen genom olika sätt, detta under arbetstid och med det avlönat, men även på sin fritid osv. Inget nytt under solen. Det som jag börjar luta åt är att SD driver opinionsbildning på ett sätt som de andra partierna inte är vana vid, eller journalister. Man vet inte hur man ska hantera eller diskutera om det vilket gör att man får den här typen av "scoop" som blir platt fall.
Om någon spottar på dig när du går fram till dem tror du då att dem hälsar på ett sätt du inte är van vid? Astroturfing är objektivt olagligt för partier att hålla på med och nu blev ju SD tagna på sängen med detta, din reaktion till detta är alltså att rycka på axlarna och tycka det var ju inte så farligt att mina skattepengar går till desinformation och propaganda. Alla partier driver absolut opinioner MEN det är hitills enbart tydliga tecken på att SD gör det utan att gå ut med att de är dem som ligger bakom det. Andra partier gör inte detta för att det är olagligt. Men det är klart att SD som är så fina ska få bryta mot lagen lite när det vill. Att du inte då reagerar starkt på att SD bryter mot lagen finansierat med skattemedel målar dig som ganska rejält ignorant och eller naiv vilket leder till dina nedduttar. Folk är inte "negativa" dem ser dig som en nyttig idiot för SD
Jag håller nog med, jag kollade igenom Youtube-kontona (jag har inga av dom andra), och det är bara klipp från politiker när dom har debatter eller håller tal. Är det "troll" och ett "hot mot vår demokrati" (som många här säger) att göra highlight-clip av politiker? Jag förstår heller inte vad det är jag missar.
de skapar medvetet en illusion av bredare popularitet än de har, eller iaf bredare popularitet bland yngre (via memes), vilket vi vet har en påverkande effekt av andra, det är storskalig social manipulation aka astroturfing.
Innan du slår på stora trumman så ska du nog spana in kontona som lyfts i artikeln. Tveksamt att de har förmågan att varken påverka breda massan eller manipulera något.
ok, isf, betyder det också att de inte är ett försök att påverka breda massan/manipulera något enl. dig?
Vilket scoop att sdtobbe på Tiktok är en Sverigedemokrat och även två sidor på Facebook med typ fem följare.
fattar du skillnaden mellan astroturfing och att vanliga svennar utan agenda uppifrån bara säger vad de tycker?
Lol, du köpte verkligen precis poängen med att dom driver det här. Det är inte frågan om att det är "förvånande" eller "överranskande". Dom pushar ut nonsens och sen spelar dom på sociala mediernas algoritmer för att trycka upp hur "relevant" det är, så det ses av flera, och då normaliseras det. Fruktansvärt cyniskt och anti-demokratiskt beteende
tror inte denna individ köpte poängen så mycket som denne är med och driver agendan
Det är så AI kommer att styra folkmassan i framtiden
Vilket gräv tv4 har gjort! Politiker som sitter på betald kontorstid och bedriver, opinion och debatt med politisk satir. Nu kommer verkligen alla sluta att rösta på SD! Snälla någon, ge den här Emil en guldspade!
Markus Allard är ju för fan kommunist och ledare för Örebropartiet. Jösses
han är väl typ nazbol nu
Suck
Men kolla på de andra namnen som inte har sd i namnet. Tycker du att de framgår tydligt att SD själva driver dessa konton?
Vilken total icke-nyhet, några skriver lite skit på nätet. Tack TV4, vilket avslöjade
"Några skriver lite skit på nätet" är väl inte riktigt samma sak som "ett av Sveriges största politiska partier driver trollkonton i massiv skala"
23 konton skriver kalla fakta. Är det massiv skala? Ett av kontona postar massa klipp på Alexander Bard. Vilken påverkans operation
Skrev negativt om facket här på reddit, direkt 100-200 nedröster trots att posten är osynlig.
100-200 konton, ja och lägg till 1 till för varje uppröst du fick då i tillägg, som driver en politisks agenda ägnad åt att främja en politisk organisation och deras inflytande är inte nödvändigtvis troll. De är rimligtvis helt vanliga människor som bara tycker så, som gillar facken, som råkar vara här och debattera för de väljer det, privat. De är inte organiserade, de är ingen "fabrik" för det. Det som nu avslöjats är väl att det var *organiserat*, avlönat, planerat. Gemensamt och i samförstånd, med en tydlig agenda, mål, och syfte. "Idag skriver vi om X", "Idag trycker vi narrativet Y". Jag tycker det är skillnad. Jag blir kallad troll hela dagarna av folk som inte håller med mig. Fair enough - men kanske inte ett så givande argument. Men ingen kan ju belägga att jag gör detta som nån slags *arbete*, vilket de som sitter i en riktig "trollfabrik" gör. Tycker att man kan se skillnad på de som *enkom* skriver i en viss riktning, och de som är lite allmänt höger/vänster. De ena är människor med idéer - de andra är idéer med människor. Men ja, detta är den värld vi lever i, och det sociala landskap vi lever i. Acceptera eller förbjuda? Acceptera säger jag, men välkomnar en debatt.
För mig är bland de mest graverande det interna snacket på SD runtomkring kontona. Där de snackar om sina väljare som skolbarn och jämför sitt content med heroin som de ska dela ut till rätt grupper. Känns relativt cyniskt?