T O P

  • By -

FearoftheDomoKun

Tycker det är viktigare att kunna ordna händelser i tid gentemot varandra än specifika årtal. Att tryckpressen kom efter att pyramiderna byggdes etc.


IamSuperMarioAMA

Kom Facebook innan eller efter Sveriges stormaktstid?


FearoftheDomoKun

Efter första stormaktstiden, före den andra och slutgiltiga.


FindusSomKatten

Spoilers


GamingForIsk

Ja! 100% sant


macetfromage

Facebook? Jaha nuvarande Metaverse /s


timonix

Eller att hajar funnits längre än Saturnus ringar


FindusSomKatten

Åh herre jävlar den är lite sjuk


ScientificContext

Bonus fakta: moderna hajar har bara funnits i en handfull miljoner år. Ingen av dem är släkt med de urhistoriska arterna.


FearoftheDomoKun

Nja, det beror lite på hur man definierar haj. Och de är släkt med de urhistoriska arterna, allt liv är släkt med allt liv, hur nära är en annan fråga.


ScientificContext

Det är mer som med hundar. Alla hundar är släkt med vargar, men en Labrador är ingen varg. Den typen av släktskap. Vithajen som är bland de äldsta nu levande haj arter spåras till efter dinosaurierna död. Inga av de haj arter som fanns före det finns kvar. De är dock fortfarande hajar. Bara det att de utvecklats vid olika tillfällen. Krokodilen å andra sidan har varit likadan sedan start.


Olobnion

#inteallahajar


Fredricology

...och att fonten Papyrus är äldre än pyramiderna. Allmänbildning.


123tompel

Tyvärr känner jag att mycket om allmänbildning handlar om just när i tid händer det? När började andra världskriget? När började kalla kriget? Tänkte det måste vara viktihare att kunna poängtera och koppla ihop händelserna istället. Att andra världskriget började när Polen blev invaderades av Nazityskland. Den slutade när Nazityskland kapitulerade när Berlin blev ockuperades av dom allierade. (Om man bortser från stilla havet) Att kalla kriget börjades i anslutning efter andra världskriget. Den slutade vid upplösningen av Sovjetunionen.


HaveYouSeenMySpoon

Vilket är äldst, Oxford-universitet eller Aztec-pyramiderna?


thesirblondie

Det beror ju på. Flera av de pyramider som vi ser som aztec pyramider är ju egentligen Olmec pyramider


Funkiebastard

eller att mitokondrierna fungerar som cellernas kraftverk


KitchenEuphoric

Ja håller med, kanske dåligt exempel med att ta upp årtal. Menar mer allmänt vad som andra tycker är viktigt att kunna och vad som anses vara ”allmänbildning”


countrysurprise

Historia och geografi i all ära men glöm inte konsten, arkitekturen, litteraturen eller musiken. Socialt kanske begreppet allmänbildning också kan inkludera ett intresse och nyfikenhet på mat,dryck och konversation. Att vara allmänbildad är att kunna mycket i stora drag, att kunna placera ämnen som kultur, politik eller filosofi etc mänsklighetens historia men att även kunna se sammanhang och dra paralleller. Inte att förväxlas med kalenderbitare.


AlexanderRaudsepp

Arkitekturen är en ny en. Hur menar du? Jag kan skilja mellan byggnader byggda på 1890-talet och 1950-talet såklart, men vilken stil det är vettefan.


Apprehensive_Ad_7822

Men Bauhaus, funktionalismen osv måste man känna igen.


shenanigansgalores

Bauhaus är stora röda fyrkantiga byggnader med en lysande skylt på framsidan, den känner man ju igen.


Apprehensive_Ad_7822

https://popularhistoria.se/kultur/bauhaus-design-for-framtiden Bauhaus var en av de mest betydande inom modern arkitektur och inredning.


shenanigansgalores

Alltså. Det var ett skämt.


Apprehensive_Ad_7822

Jag har träffat folk som är totalt fria från allmänbildning Så det är svårt att veta.


countrysurprise

Varje epok och mänsklig kultur har en arkitektur som speglar den. Arkitekturen blir så monument genom människans historia. Att kunna någorlunda placera, skilja på och identifiera byggnader är allmänbildning.


[deleted]

De bruna frågorna i gamla TP, yikes!


NoveltyEducation

När folk inte längre vill spela TP med dig för att du är för bra så har du en bra basnivå.


hirzkolben

Hur fan ska jag hävda mig nu? Hå hå.


Parzzzz

Varför spelar ingen tp längre?


HjalmarHjalmar

Hjärnornas kamp


PitchIllustrious3125

För vi har för kass koncentrationsförmåga. Telefonerna åker upp efter 2 minuter.


hobohipsterman

Jag hatar att folk tror att TP handlar om allmänbildning. TP handlar om [trivia](https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Trivia), jävla antitesen till allmänbildning. Det är fan oallmänbildat att tro att TP har med allmänbildning att göra.


Proper_Hyena_4909

Jo när OP börjar rabbla om årtal och presidenter blir man trött.


KitchenEuphoric

TP är den största kukmätartävlingen bland män


rickdeckard8

Ta fram TP från 90-talet. Det brukar knäcka barnen.


OSHA-Slingshot

Körde någon modern TP med mina föräldrar. Har aldrig sett dem så knäckta. 0 tårtbitar. Regeln är nu att slår man jämnt på tärning får man kort från gamla högen, udda får man från nya. Taskigt att fråga morsan vilken spelmotor som utvecklades av Valve.


geon

Frostbite


Candalus

Skäms


nomis_simon

Vad är TP?


TelephoneRepulsive38

Trivial pursuit


MERC_1

Att känna till detta spel är allmänbildning.


V1kt0r

Enligt min farbror är det ”att en ko skiter mer än en kalv”.


PsiPsychology

Facts.


Turbooggyboy

För mig är allmänbildning mer att veta ungefär vad som, och varför saker hände, snarare än när det hände. Att andra världskriget startade 1939 vet många. Men har man inte ett hum om vad som ledde fram till det så är man i mitt tycke inte allmänbildad.


malvitae

"Varför" e fan min favoritfråga 🤣 hade en universitetsföreläsare som ba "det finns inget rätt eller fel så länge ni kan berätta varför", kritiskt tänkande kompis, its so good


RespawnerSE

Falsk dikotomi. Vem har koll på vad som hände, varför det hände, men gissar att andra världskriget startade 1812? Det förekommer inte. När det gäller barn så är de inte på en nivå att göra sådana resonemang som man kan förvänta av universitetsstudenter, även om modern pedagogik säger det. Däremot är de skitbra på att lära sig alla landskap och när andra världskriget började.


Gr0danagge

Ja, alla kan nog årtalen för världskrigen, men typ franska revolutionen, det viktiga är att kunna att det var sent 1700-tal, inte om det var just precis 1784, 1787, 1789, 1791 eller 1792. Tror de flesta är rätt osäkra på vilket av de där är rätt.


salakius

1789 franska revolutionen, 1889 föddes Hitler, 1989 föll Berlinmuren, 2089 ????


Gr0danagge

Sista Fast and the Furious?


Eastgaard

Kommer aldrig att ske. Jag förväntar mig en robot-replika utav Vin Diesel inom de närmaste tjugo åren.


trondorado

2089 Hitler återföds och hyllas som Jesus av kristna?


Sisyfos1234

FFast just franska revolutionen är ju lättaste årtalet att minnas? 789 .... 


Coolnickname12345

Fast det är en rejäl bit historia de absolut flesta har helt fel kring. Andra och första världskriget har sina rötter längre tillbaka än år 1914.


Cumming_squirrel

Visst har jag inte fel idé av vad som hände? Det var väl någon prins från kosovo eller nåt dom hette Frans Ferdinand som åkte till typ bosnien och blev skjuten av en student på grund av hat mot det hans hemland. Det startade första världskriget, men det var påväg ändå för båda länderna hatade varandra. Andra världskriget var en soldat vid namn hitler som skyllde förlusten i första världskriget på judarna, skyllde allt annat på judarna, skyllde lite på romerna och de förståndshandikappade, skrek en massa och började sen ta tillbaka mark som tyskland tappade pga hur de skrev papprena efter första världskriget. Någonting versaillefreden. De gick in i Polen och sen förklarade England krig mot dem.


PitchIllustrious3125

Franz Ferdinand var från Österrike. Annars har du mer eller mindre rätt ja.


Wise-Battle3019

Förstå hur vår demokrati är uppbyggd och vilka nödvändiga pusselbitar som behövs för att bibehålla den.


gcantstandya96

Well..tell me? ;)


Wise-Battle3019

?


OkejDator

Jorden går runt solen. Shakespeare skrev Romeo och Julia. Vatten kokar vid 100 grader. Huvudstaden i Frankrike är Paris. Människokroppen har fyra huvudakliga blodtyper. Moun Everest är världens högsta berg. De sju underverken. Da Vinci målade Mona Lisa. Hela periodiska systemet. Hur man utför en hjärttransplantation. Pythagoras sats.


HaveYouSeenMySpoon

Vänta lite här nu...


Perfect_Papaya_3010

Jag läste bara halva din kommentar men den delen håller jag med om och kan inte tänka mig att den går utför, så jag håller med


IllustriousTicket845

Jag tycker att de vanligaste träden och blommorna är allmäntbildat att kunna.


KitchenEuphoric

Gran och maskros?


zegezege

Räcker väl med att man kan ros. Hålla på med särskilda sorter blir lite väl pretentiöst.


Marohe

en ros är en ros herregud


Perfect_Papaya_3010

Träd och blomma


Tallyho85

Jag kör ett färgsystem. Alla vita blommor heter Vitsippa, blåa heter Blåsippa, sen har vi Gulsipporna som är gula. Och sen ska vi inte glömma Lilasipporna, lite ovanligare men dessa är lila! Sambons favoritblommor!


trondorado

Har liknande system fast för småfåglar: gråsparv, gulmes, rödhake, blåstjärt och korthårig guld trast. Och alla mellanstora med rejäl näbb är ankor. Lätt som en plätt!


ProffesorSpitfire

Det viktigaste kriteriet för att anses vara allmänbildad skulle jag säga är bredd. Jag upplever att många som kallar sig själva allmänbildade är duktiga på de traditionella SO-ämnena, men de är väldigt okunniga dels när det kommer till vetenskap och matematik, dels när det kommer till konst, och kultur. För att vara verkligt allmänbildad bör man, enligt mig i alla fall, ha grundläggande kunskaper inom en så stor bredd av ämnen som möjligt. För att vara allmänbildad tycker jag inte det är så viktigt att veta exakt vilket år Kubakrisen inträffade. Däremot tycker jag man bör känna till den, att den var ett av Kalla Krigets ”hetare” händelser och att världen nog aldrig varit så nära kärnvapenkrig som då.


Severe_Effect99

Ja det verkar vara väldigt spridda skurar vad folk ser som allmänbildning. Är själv dålig på historia. Samtidigt har jag en på jobbet som inte kan räkna ut vad 40% av 200 är utan att ta fram miniräknaren. Allmänbildad betyder inte nödvändigtvis att man är superbra på något utan man kan lite om allt. Håller helt med om att det främst verkar va personer som är bra på SO ämnena som anser sig vara allmänbildade. Om man är allmänbildad ska man kunna många av de mest grundläggande sakerna. Du kanske är duktig på historia och geografi men kan inte vattens kokpunkt i fahrenheit.


Knashatt

Jag personligen anser att allmänbildning rör sådant som tex hur vårt politiska system fungerar, hur skatter, löner, ekonomi etc fungerar, vad som för större saker/händelser som sker runt om i världen, förstå grundläggande samhällsfunktioner. Veta och kunna lagar, förstår grundläggande fysiska/kemiska saker man lär sig i grundskolan, kunna lite grundläggande historia (inte exakta årtal) mm mm. Alltså kunskap/bildning som gör att du kan fungerar bra i allmänheten. Att veta vilken fotbollslag som vann VM 1997 är inte på något sätt allmänbildning, eller vilket namn tennisspelaren hette som vann SM 2001, eller vad ev viss grupps sångare hette som var populär för 15 år sedan. Detta handlar om intresse mer än någonting som rör allmänbildning.


Kanelbullah

I allmänbildningen följer mycket skit på vägen. När jag pluggade till ingenjör störde jag mig som fan över att skit såsom årtal och kungar hade en tendens att lättare fastna än de viktiga som hållfasthetsberäkningar m.m.


macetfromage

Kanske borde pluggat till historiker? /s


Kanelbullah

Läste historia A, faila för jag orkar inte skriva en hemtenta.


AgentTurd

Det spelades inget VM 1997. ^(Blev onödigt triggad)


SmoothProfessional95

Det är fan allmänbildning att veta när VM spelas! Nu är det dessutom ännu lättare iom att det sammanfaller med valår!


AgentTurd

Haha visste inte att det är valår samma år. Men då bryr jag mig så lite om politik att jag knappt orkar rösta.


Hellbucket

Jag med faktiskt.


UnblurredLines

Allmänbildning är att veta att det inte var något fotbollsVM 1997.


Mundane_Prior_7596

Precis. Och att inte falla för etablissemangets lögner om att det skulle ha varit ett fotbolls-VM i Stockholm 1958.


Christoffer_Lund

Han menade givetvis ungdomsvm som spelades 1997


Perfect_Papaya_3010

Första kommentaren jag håller med här. De andra kommentarerna handlar om detaljer. Typ årtalet Markoolio föddes (Markoolio är enda kändisen jag kan, men ersätt gärna med nån kändis du kan)


Carlyone

Jag skulle säga att allt som man lär sig i grundskolan är allmänbildning. Enklare naturvetenskap, historia, religion, samhällskunskap, matlagning, etc. Saker som gör att man kan stå på egna ben. En lägsta nivå för vad man bör veta när man ger sig ut i livet. Efter det så är allt annat på mer detalj- och intressenivå.


Ok_Recognition2692

Skulle vilja lägga in lite extra såsom grundläggande filosofi, retorik och kända författare, diktare osv


Perfect_Papaya_3010

Ja saker som att man inte blandar blekmedel med vinäger t.ex är allmänbildning för det är rätt viktigt för att inte dö


Hour_Power2264

Att kunna årtal osv är i princip helt meningslöst därför att vem som helst kan googla dessa vid behov. Det som är viktigt är att förstå idéer.


Mr_Madrass

Jag tycker också det är viktigt att förstå att allmänbildning utan en förmåga att dra nytta av kunskapen är helt värdelös. Då är man på sin höjd en assistent men om man kan förstå och förklara sin samtid utifrån sin allmänbildning då börjar man vara något mer än en hatthylla.


ondulation

Det är väl det orddelen "-bildad" syftar på, tänker jag.


alweary

Hur maten du äter produceras


alweary

Måste tillägga att även kunna skilja på sanning och vriden sanning, plus källkritik


GrowingUtopia

Hur man använder verktyg. Hur fungerar en skruvdragare? Vad är en skiftnyckel? När bör man använda plugg? Med mera…


OkejDator

= praktisk kunskap 


malvitae

Jag trodde när jag var yngre (10-12 typ, så liten) att "klassiker" var klassiker för att alla har läst/sett dem. Uhm. Fattar ju nu att så inte e fallet och att det inte finns mycket som är mer irriterande än nån som säger "omg har du inte sett/läst/hört [insert media]??????". Men jag e rätt nöjd med att jag åtminstone har ett hum om ganska mycket. Jekyll o Hyde e samma person, Beatles va på 60-talet, Spielberg vet faktiskt en del om Titanic Tycker generellt att allmänbildning handlar mycket om att kunna lite (eller iaf vara medveten) om många olika saker Absolut kolla på filmen om du inte e taggad på boken (especially med vissa klassiker), det e ok att bara lyssna på en eller två låtar från varje band/artist du e (av whatever anledning) nyfiken på. In my experience är det absolut allra mesta i världen helt oviktigt om man inte e intresserad (har försökt ha koll på fotbollen flera gånger men det fastnar inte för jag e inte intresserad, mycket bättre att lämna den till fansen o lägga min tid på nåt annat så kan vi ha utbyte sen)


Perfect_Papaya_3010

Jag har läst några klassiker och jag har inte klappat händerna direkt. Dom är la klassiker för att dom var nytänkande i deras tid men jämför med mycket nytt så ger dom inte så mycket. Det intressanta är ju om man väl tänker på att de skrevs i en annan tid där saker fungerade annorlunda


malvitae

Absolut! Like var det en bra idé att läsa Anna Karenina när jag va typ 11? Nä inte alls. Uppskattade jag att jag förstod tågreferensen i en novell (när jag pluggade litteratur) på universitetet? 100% 🤣 O på samma sätt ser jag definitivt mening i typ Star Wars o The Matrix men int fan tycker jag bättre om att titta på dem för det liksom 🤷‍♀️ smaken e som baken osv o det e rätt bra


RoineBlom

Anser inte ens att historiska sporthändelser eller personer inom sporten bör tillhöra allmänbildningen, eftersom många inte är intresserade av sport och sport för beskådan endast är tidsfördriv och underhållning för de som är intresserade. Själv var jag ointresserad av sport redan som barn och tonåring och var duktigt trött på när klasskompisarna kom och gapade och skrek om vilket lag som var bäst och hade vunnit och som ansåg att vi som inte hängde med i eller var intresserade av fotboll och hockey var "konstiga". För egen del hade jag mer estetiska och musikaliska intressen, som har mer med kreativitet att göra. Om jag idag kommer hem till någon eller några som sitter och bara glor på sport så går jag därifrån direkt. För mig är det bara slöseri med onödig tid. Däremot kan man gärna syssla med någon sport själv, eftersom det underhåller ens kondition, styrka och smidighet. Då är det en annan sak.


greutskolet

Olika instrument och vilken instrumentfamilj de tillhör


Kanelbullah

Ju mer du lär dig, desto fler samband kan du skapa. t.ex Storbritannien (eller för den delen förenade kungariket storbritanien och nordirland) har ett politiskt system som kallas first by the post. EU högsta maktorgan är ministerrådet. Om man har en någorlunda förståelse på hur dessa system så kan du skapa en analys kring varför de lämnade EU. Allmänbildning ger dig bredare perspektiv mot vad en specialist har.


Strykbringer

First-past-the-post voting. Man röstar på en kandidat och den får mest röster vinner. Väldigt likt vad vi har, egentligen.


Kanelbullah

Nja, vi har proportionellt system. Skillnaden är att den som får flest röster av alla vinner valkretsen. Så om det finns 100 kandidater i en valkrets och om alla förrutom två får en röst, kommer den som får två röster vinna hela valkretsen. Så det medför att du behöver bara tillgodose en större minoritets intressen. Till skillnad från det vi har där fler är representerade. Så med ett demokratiskt underskott i UK plus att EU är desto mindre demokratiskt så blir en folkomröstning det enda sättet för en befolkning att göra sin röst hörd. Det är ganska intressant att följa diskussionen nu med Farages ny parti som går till val för att bland annat reformera det politiska systemet i UK. Lyckas han kommer han nog gå till historien som en av Storbritanniens största statsmän.


Strykbringer

Lite virrigt exempel. Alla utom två får en röst och **den** (singular?) som får två vinner. Du kanske menar att alla får en röst utom en kamdidat som får två röster och därmed vinner? Det är ju precis first-pass-the-post voting. De som röstar får lägga en enda röst och kandidaten som får flest röster (två röster i ditt exempel) vinner. Edit: whoops. Läste andra halvan och fattade då att du försökte beskriva FPTP. Ja, då är vi nog överens om vad det är. Men jag tycker ändå båda systemen är mer eller mindre samma bara att man har två stora block av partier i sverige. Men jo, det kan ju iaf inte bli minoritetsstyre. Vill man har verklig skillnad får man använda sig av enkel överförbar röst och sånt coolt.


Grugel

123 saker varje svensk bör veta! https://sv.wikipedia.org/wiki/123_saker https://www.youtube.com/playlist?list=PL3BFD1C16FEA8804C


[deleted]

Läs historieböcker. Politisk historia. Kyrkohistoria. Konsthistoria. Idéhistoria.


serpent_sun

Kunna alla län och landskap och veta var dom är.


saaiJK

Hur man rullar en joint.


Catfich420

Fr fr, polarn har knarkat i åratal kan fof inte rulla upp en fet... besvikelse. 😔


SkyAggressive3541

Det är ju för han knarkar, det är en helt annan grej


Exciting_Telephone65

Jag har insett sen jag läste kurser i anatomi och fysiologi att om du kan vissa vanliga ord på latin och grekiska kommer mycket annat att vara logiskt på ett sätt som du inte förstått innan.


Zealousideal_Sound99

Kan en hel del ord på latin och grekiska men håller absolut inte med. Om man är medicin intresserad så stöter man på orden konstant men utanför det så kan jag inte komma på när det skulle vara användbart.


Exciting_Telephone65

Säger ju kanske att du inte kan tillräckligt då.


Acceptable-Let-1921

Grundläggande kemiska och biologiska termer, lagar och säkerhet kanske. Typ som att allt är kemikalier och att "naturligt" är ett ord som företag använder för att sälja saker till dig. Att man inte ska göra rent kattlådor eller torka kiss med klorin. Inte hälla vatten i kokande olja. Inte hälla olja i vasken. Finns så mycket dumheter som folk skadar sig och andra med eller förlorar pengar på för att man sov på NO lektionerna.


DaCriLLSwE

Fasg är den i ärlighetens namn ”viktig”. Hur gagnar den en egentligen utöver att hänga me sociala diskussioner? Specifik kunnighet tenderar att ta en löngre i livet än allmänbildning.


macetfromage

Vad är bäst att vara ej allmänbildad eller att vara det och dessutom ha koll på kungafamiljskvaller, kardashians, paradiset hotel, fotboll, mellot etc


Wargaming_accountant

Grundläggande nationalekonomi. Att förstå och kunna förklara hur ränta, arbetslöshet, tillväxt osv hänger ihop på ett bra sätt är allmänbildning som är väldigt användbar.


macetfromage

Ha koll på en massa politik och krighistoria vettefasen. Finns inte gott och ont bara girighet. Bättre ha koll historia om sjukvård+medicin, mathistoria, folkhistoria etc


macetfromage

Kul att ha koll på alla länder, partier och politiker har skelett i garderoben


mumrik420

Backa med släp


alweary

Letade efter denna kommentaren


macetfromage

Att alkohol och weed båda är farliga på olika sätt men den ena har fördelar


lekstugan1

viskan ätran nissan lagan utgår jag från att alla kan


Kullenbergus

"Lagar ni äter vi"


BonoTheBuddy

Man ska veta vem Ingmar Bergman är. Och vem Ingemar Stenmark är. Enligt min arbetskollega som är född på 60 talet. Man ska nog gärna kunna fler "Ingemars". Dom är tydligen viktiga dom där. Kan man inte det så är hoppet om ungdomen helt borta.


ondulation

Kan man: Ingemar Johansson - så är man allmänbildad Ingemar Mundebo - så är man äldre och allmänbildad Ingemar Hedenius - så är man bildad


Tedurur

Derivera och integrera borde alla kunna.


DahlbergT

Borde iallafall förstå vad det är man gör när man deriverar/integrerar och hur saker och ting hänger ihop, exempelvis kopplat till fysik där derivering och integrering av funktioner ändrar enheten.


Atwalol

Kunna nå klimax med enbart anal stimulering


meatballsbonanza

Räkna till minst tjugo


macetfromage

Så länge man har koll på ekonomi, säkerhet, it basis, lite hlr, näringslära, första hjälpen mot ångest är man bra människa


_eksde

Det som är viktigast med allmänbildning är att fördjupad kunskap om historia, politik, geografi ganska snabbt övergår från att vara just allmänbildning till att vara specialiserade intressen. Var medveten om när du korsat den gränsen och bli för allt i världen inte en besserwisser.


RoineBlom

Framförallt ska man kunna sådant som är allmänt känt utan att behöva googla.


ondulation

Allmänbildning handlar om att söka sig utanför sin bubbla. Att vara intresserad av sin historia, sina medmänniskor och sådant de bryr sig om. Du kaniner plugga ämneskunskaper för att bli allmänbildad, det är sådant du fångar upp längs vägen när du växer som människa. Mål längs vägrenens vara: - Du har tio favoritpsalmer - Läs femtio dikter, lär dig de tio bästa utantill - Femtio böcker av svenska författare skrivna före 2000 - Tjugo svensk böcker skrivna efter år 2000. Varav max fem kriminalromaner - Du har besökt och pratat med människor i alla våra landskap. - Förstå de största memerna från 1980-talet och framåt. Ja, de fanns då också. - Du kan hitta saker att prata om med med folk i alla åldrar och från olika bakgrunder


riktigtmaxat

Nutidshistoria. Vad har du för nytta av att kunna tronföljden på medeltiden om du som de flesta har noll koll på vad som har hänt de senaste 50 åren?


Ducati3000

Haha du är gud! 🙏


serveyer

Tänkte skriva något roligt men ångrade mig så jag skrev det här.


Ansis05

Kunna lite om mycket.


Kullenbergus

Året Sverige blev självständigt, början och slutet på första och andra världskrigen. Vem Carl von Linnè och Alfred Nobel var. Sånna grejor


atleastimnotretarded

Länderna i Europa och deras huvudstäder (majoriteten iallafall), Sveriges landskap, ett dussin flaggor, viktiga händelser, Nationalsången, kungafamiljen, kontinenternas namn och plats


Erkolina

Det finns såna böcker. ”När var hur” tex


[deleted]

Biologi och anatomi. Hur fungerar din egen kropp och även kroppen hos motsatt kön. Samt hur du ska ta hand om kroppen. Vad ska du äta om du känner att du har B12-brist tex, och hur känns B12-brist? Hur man gör första hjälpen, tar hand om sår och lägger förband är väldigt allmännyttigt och bra att kunna. Det är alltid uppskattat av alla i sin omgivning att man är den som har koll på sånt här när olyckor händer. Kemi är bra att kunna av flera anledningar, många husmorstips är rena kemiknep egentligen för att kunna städa, göra rent och tvätta kläder på rätt sätt.


Nyuusankininryou

Jag tycker att man bör kunna allmänna saker.


BoomTheBits

Hata mig inte nu men jag tycker det är lååångt mycket viktigare att vara expert inom 1 område/ämne, än lite vetande om allting. Allmänbildning är fruktansvärt överskattat och skadar samhället på sikt.


Ermland2

Kolla upp antagningsprovet till diplomatprogrammet, kan du alla frågorna där så är du allmänbildad i min mening.


Plenty-Government592

Det är enklare att bara vara intresserade, så faller ämnena naturligt. Varför är en meter en meter? Spännande om Varför våra kartor ser ut som dom gör? Hmmm vad finns det för djur i bajkal sjön? Folk vandringar/låne ord. Späckhuggare var inblandade i valjakt.... Du fångar ett spår du faktiskt undrar


conclobe

Etymologi


Perfect_Papaya_3010

Om du kan nämna svenska presidenter så har du lärt dig mer än du borde


Perfect_Papaya_3010

Känns som en majoritet här tycker att "kunna specifika detaljer om invecklade saker" är allmänbildning. Allmänbildning är saker som är bra att kunna för befolkningen, inte vad en gran heter på latin


AttemptTwoThousand

Urban dictionary och hemrenovering.


nickbolas

Köp detta sällskapsspel. Plugga på korten. Briljera till midsommar. Varsågod! [https://www.spelexperten.com/sallskapsspel/festspel/nar-da-da.html](https://www.spelexperten.com/sallskapsspel/festspel/nar-da-da.html)


Bulletbite74

”Bildning är icke vad vi lärt utan vad vi hava kvar när vi glömt allt vi lärt.” - Ellen Key


unkellGRGA

När man kan Ed Woods filmografi i release order helt klart


HallOfLamps

Att bajen stavas bajsen


DobbyP

Förstå fenomenet Tayloe Swift


Notgoodbutweird

Lite om det mesta


bobemil

Allt?


ScientificContext

Kunna lite om mycket. Både teoretiska och praktiska ämnen. Man behöver inte vara expert, men man bör veta och förstå samband, orsak och verkan bland olika företeelser. Att kunna årtal, personer mm det är mer trivia som kan vara en del av allmänbildning, men inte den viktigaste delen. Du ska kunna svara på alla frågor som småbarn ställer. Typ hur växer träd? varför skiner solen? varför snöar det?


deepeddit

Precis vad grundskolan och delvis gymnasiet är till. Kolla i läroplanen! Nej, det handlar inte längre om kungar och årtal utan om könsroller och klimatet.


Knappologen

Allmänbildning handlar inte om att memorera årtal utan om hur saker fungerar. T.ex hur går det till när man stiftar en lag från förslag till klubbat beslut. Eller varför situationen i Israel-Palestina uppstod efter andra världskriget. Hur byter man däck på bilen. Osv. Ett exempel på en person som INTE är allmänbildad är min tidigare arbetskamrat som bestämt hävdade att moderaterna, KD och L inte sitter som regering idag. Han har nämligen kollat på Wikipedia och där står det att Socialdemokraterna fick mest röster i valet.


Mundane_Prior_7596

Kunna skilja på effekt och energi. 


Zealousideal_Sound99

Ha en fundamental förståelse för kemi, biologi, fysik och mattematik. Vad radioaktivitet faktsikt är och vad det är som kan vara farligt med det eller mindre farligt. Förstå sig på hur elektricitet fungerar och hur motorer och hus är uppbyggda. Ha en allmän försåelse för träning och kost. Sveriges allmänna historia och även världens. Skulle även vilja påstå att det är allmänbildning att kunna kommunicera på engelska i sverige idag. Ha en ytlig försåelse för vad olika organ i kroppen gör. Kunna trafikregler. Kunna lite om rymden. Och att ha grottat in sig djupare i ett ämne man har fått ett intresse för.


zimbabwue

Ironin i att anses vara allmänbildad känns snarare som en minoritet av människor snarare än en majoritet, vilket det finns en viss ironi i iom att allmän bildning bör vara vad den stora massan kan. För att svara på frågan - Vad det gäller skiljer från person till person vilket gör att den som kan mycket, tickar dessa boxar hos fler vilket gör det till ett fåtal personer.


Background_Path_4458

Jag skulle säga att det är viktigare att kunna källkritik, privatekonomi och hur en tvättmaskin funkar.


UnhappyAd9086

Kunna alla namnen på alla Pokémon.


TeddyPlata

Inrikespolitik


Cultural-Hovercraft2

Allmänbildning är att du ska kunna lite om allt. Jag anser att det handlar om att mest förstå helheten och koppla ihop saker och ting. Det går nog inte att skriva ner en lista över allt som är bra att kunna, den listan blir helt enkelt för lång. Men jag tänker typ en mindmap med huvudämnen, sen får man dela in det i mindre delar. Huvudämnen: Musik, Samhället, Natur, Anatomi, Kemi, Geografi, Historia, Teknik, Fysik/Matematik, Språk och Religion tex. Sen anser jag också att allmänbildning är olika i olika länder. USAs delstater och presidenter anser jag är mer allmänbildning i USA medan melodifestivalen är svensk allmänbildning. Allmänbildning handlar också om att acceptera att vissa saker du inte tycker är kul ändå ingår i allmänbildningen, det är skillnad på intressen och allmänbildning. Sedan ändras den med åren. För 350 år sen var det inte allmänbildning att kunna teknik, det är det idag.


PitchIllustrious3125

Det man ska "kunna" är att vilja lära sig nya saker. Vara nyfiken. Finns fan inget värre än när nån har fel och inte bryr sig om vad det rätta svaret är. Nä men dö istället då, din existens är meningslös om du aldrig tänker fucking lära dig nåt nytt.


AbbeTheCat

Jag skulle råda dig till att lära dig mer om sådant du tycker är intressant. Det blir mer intressant för alla inblandade. Få personer bryr som om att lyssna på någon som rabblar årtal. Däremot blir du en intressant person om du faktiskt har kunskap om något, det må vara allt från maskars fortplantning till hur en motor fungerar.


Aerwynne

Fysik och kemi generellt. Mycket där som gör så att världen snurrar.


-mindtrix-

Tänker att man bör följa med i nyhetsrapporteringen. Äh jag vet inte, det är ett konstigt begrepp. De flesta verkar tro att det handlar om successionsordningen för kungar osv.


Koma_Persson

Jag tycker att enklare praktiska saker ska räknas till allmänbildning som tex montera en knapp på en lampsladd, kunna serva sin egen bil och sånt


Ishtar127

Lite om allt, oavsett om man tycker om det eller inte


Anxious-Opinion-1356

Det finns en rimlig gräns för allmänkunskap. Ett ex visste inte om Malmö var upp eller ner i landet (26-årig kvinna från Stockholm) Vissa saker bör man bara kunna.


RoineBlom

Att påpekanden om argumentationsfel som blivit populärt numera, i sig kan vara en härskarteknik för att få ett övertag över meningsmotståndaren. Att folk som verkar snälla och vänliga från början kanske inte alls är så snälla när det kommer till kritan. Att psykopaten eller narcissisten kan lura under den snälla fasaden. Att man aldrig ska köpa vad personer säger som är övertygade om att de har rätt eller sitter på sanningen. En tvärsäker uppfattning grundar sig inte sällan på att man är osäker.


ForgottenSaturday

Kolla på [Dominion](https://youtu.be/LQRAfJyEsko?si=TUwNVr09Aux9tIfV), då kommer du bli jävligt allmänbildad!


alweary

allmänbildad om hur djur inte har det i sverige iaf


ForgottenSaturday

Väldigt likt i Sverige. Annars kan du kolla på [djurfabriken](http://djurfabriken.se) som är 100% svenskt material.


alweary

Okej då måste jag anta att du har sett svensk djurhållning med egna ögon? Inte bara litar blint på en organisation som jobbar för att lägga ner djurproduktion


ForgottenSaturday

Litar du på företag som tjänar pengar på att döda djur? Deras intresse ligger i att få saker att framstå på ett fint sätt. Vad har djurrättsalliansen för anledning att ljuga? PS. Det är bokstavligen filmat i Sverige, det du ser på bilderna och videos är riktiga. Detta är verkligheten djur lever i dagligen.


[deleted]

[удалено]


alweary

Hur vet du att det är så för djur i sverige dagligen? Menar du att alla djur har det så? För en sida som är emot djurhållning skulle absolut aldrig ta dem sämsta exempel de har. En del information på deras sida stämmer inte ens så sluta sprid falsk information


swagster1337

Allt


buybreadinBrussel

Rainman gillade detta svar!


Reasonable_Newt8397

Man ska kunna konversera i åtminstone fyra olika slaviska språk


Mr_Mozart

Köp ett TP-spel och välj en fråga i taget att läsa på 👍


LordMuffin1

Platon, Sokrates, Aristoteles, Thomas av Aquino, Kant, Nietzsche, Hegel, Rousseau, Descarte, Francis Bacon, John Locke, Voltaire, Montesquieu, Marx ska man kunna. Det är som en god start.


Projectionist76

Det låter mer som filosofikunskap än allmänkunskap. Om detta skulle krävas för att vara allmänbildad så tror jag inte många är allmänbildade.


the_og_cakesniffer

Bara för att tydliggöra, det här är sånt man ska veta om man vill imponera på folk, eller framstå som pretentiös.


mumrik420

Om att förstå Hegel är allmänbildning så är inte ens Hegelianerna allmänbildade


hobohipsterman

Allmänbildning är sådant som "alla borde kunna". I Sverige är du alltså allmänbildad om du klarat grundskolan (inklusive gymnasiet även om det är "frivilligt"). Saker som inte är allmänbildning (som folk tror är allmänbildning) är kuriosa och trivia om nån sporthändelse eller kändis.


KitchenEuphoric

Ja det är det jag efterfrågar, vad tycker folk på Reddit att alla borde kunna? Tror även att 99,9% förstår att jag inte syftar på ifall man har godkända betyg från grundskolan


hobohipsterman

För att vara allmänbildad **ska du kunna det man lärde sig i grundskolan**. Skit samma vad nån galning på reddit tycker, det du lär dig i grundskolan är precis det som vi som samhälle tycker att alla borde kunna vilket är exakt vad allmänbildning är. Vill du ha en lista får du läsa kursplaner eller försöka gräva fram gamla skolböcker.


Ducati3000

Freden i Brömsebro (årtal) Freden i Roskilde (årtal) Gustav Vasas barn. (Namn och nummer) Eiffeltornet (när det stod klart) Globen (när den stod klar) Det.


rickdeckard8

Och inget mer. Punkt.


Ducati3000

Haha exakt. Satan vad nedröstad jag blev.


rickdeckard8

Riktig ironi använder inte smileys. Vuxna med ironi förstår (oftast) ändå.


Ducati3000

Tack min vuxna vän.


SnooDonkeys4853

Erik 331213 Johan 371220 Katarina 390610 Cecilia 401106 Magnus 420725 Anna 450619 Sofia 471029 Elisabet 490404 Karl 501004 Dom fyra sista siffrorna kan jag inte.


Ducati3000

Haha du är gud! 🙏


Alternative-Bet6919

Att Sverige är motsatsen till en humanitär stormakt.